Jaka jest funkcja i znaczenie tunelu pod Świną w rozwoju regionu? Jakie wyzwania czekały na wykonawców w czasie jego realizacji? Dlaczego postawiono na sposób wiercenia maszyną TBM? O faktach i ciekawostkach związanych z tunelem już dzisiaj, czyli 7 kwietnia 2022 roku będą mówili specjaliści i inżynierowie w czasie sympozjum naukowego dotyczącego budowy tunelu pod Świną.
Gdzie można się zapisać na sympozjum?
Każdy zainteresowany budową tunelu pod Świna może wziąć udział w wydarzeniu przez internet. Wystarczy zarejestrować się TUTAJ
Można też wziąć udział bez rejestracji, od godziny 11.00 na stronie.
7-8 kwietnia 2022 roku inżynierowie i studenci budownictwa z całej Polski spotkają się w Świnoujściu na sympozjum dotyczącym budowy tunelu pomiędzy wyspani Uznam i Wolin.
Wcześniejsze sympozja
Podobne spotkania się zawsze organizowane w związku z kluczowymi inwestycjami. W Polsce od paru lat można zauważyć natężenie budownictwa tunelowego. Coraz więcej inwestycji realizuje się w technologii TBM.
Tak było już w odniesieniu do podwodnego tunelu dla linii metra w Warszawie, przesyłowego ścieków sanitarnych do oczyszczalni ścieków „Czajka” pod Wisłą w Warszawie, tunelu pod Martwą Wisłą w Gdańsku. Teraz spotkanie dotyczy tunelu pomiędzy wyspami Uznam i Wolin w Świnoujściu.
I Zastępca Prezydenta Świnoujścia Barbara Michalska stwierdza, że: Każda z tych inwestycji to nowe doświadczenia i wyzwania, z którymi trzeba się zmierzyć. Sympozja, także to nasze w Świnoujściu, służą przybliżeniu szczegółów, całego procesu inwestycyjnego oraz dzieleniu się zdobytymi doświadczeniami ze specjalistami z zakresu budownictwa.
Co będzie się działo na spotkaniu?
Przedstawiciele wykonawcy konsorcjum firm PORR/Gülermak opowiedzą ze szczegółami o parametrach eksploatacyjnych i konstrukcyjnych oraz technologii wykonania tunelu, a także m.in. produkcji prefabrykatów zastosowanych do budowy tunelu, projektowaniu i realizacji dróg dojazdowych, wyborze maszyny drążącej TBM, warunkach geologiczno – inżynierskich przy tej inwestycji i wyzwaniami dotyczącymi wykonania wyjść ewakuacyjnych.
Na głównym zdjęciu widać elementy konstrukcji pod jezdnię. Na wierzchu będzie wylewana żelbetowa płyta, kładziona izolacja, a następnie asfalt.
O tunelu pod Świną
Świnoujski podwodny tunel będzie najdłuższym w Polsce wykonanym w technologii TBM. Razem z drogami dojazdowymi będzie miał 3,2 km, a część drążona w technologii TBM – 1760 metrów.
Głównym Inwestorem jest Gmina Miasto Świnoujście. Inwestorem Zastępczym Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad Oddział Szczecin. Wykonawcą – konsorcjum PORR/Gülermak. Nadzór nad projektem pełni SWECO/Lafrentz.
Koszt inwestycji to ponad 900 mln złotych, z czego aż 85 procent pochodzi z Unii Europejskiej. Resztę finansuje Gmina Miasto Świnoujście ze swojego budżetu.
Autor: Infoludek.pl szczecin@infoludek.pl