Wojewoda wydał zezwolenie na budowę tunelu w Świnoujściu

7 października br. wojewoda zachodniopomorski Tomasz Hinc podpisał Zezwolenie na Realizację Inwestycji Drogowej (ZRID) dotyczące budowy tunelu łączącego wyspy Uznam i Wolin w Świnoujściu. 

Trzeci krok do realizacji marzenia

Wczorajsza uroczystość podpisania zezwoleń z udziałem m.in. ministra infrastruktury Andrzeja Adamczyka, wojewody zachodniopomorskiego Tomasza Hinca i Prezydenta Świnoujścia Janusza Żmurkiewicza odbyła się nad brzegiem Świny, czyli w miejscu gdzie będzie wjazd i wyjazd z tunelu.

Dokumentacja projektowa wraz z wnioskiem o wydanie ZRID została złożona 17 lipca br. Wojewoda miał 90 dni na rozpatrzenie dokumentów (konieczne było jeszcze wydanie ponownej decyzji oddziaływania na środowisko), ale zdecydował się wydać zezwolenia sporo przed czasem.

– W 2017 roku na promie „Karsibór” podpisaliśmy umowę na finansowanie tej inwestycji. Rok później, we wrześniu, zrobiliśmy kolejny ważny krok podpisując umowę z wykonawcą – mówił Prezydent Świnoujścia Janusz Żmurkiewicz. – Dziś robimy trzeci milowy krok, który jest konieczny, aby nasze marzenie o tunelu się ziściło. Kolejnym to uruchomienie maszyny, która go wydrąży, a ostatnim w 2022 roku będzie otwarcie tunelu.

Harmonogram prac

Prace przy inwestycji mają rozpocząć się jeszcze w tym roku. – Deklaruję, że na przełomie października i listopada wbijemy pierwszą łopatę – zapewniał Piotr Kledzik, dyrektor firmy PORR, która jest liderem konsorcjum, które ma zrealizować inwestycję.

Podpisana przez wojewodę decyzja ZRID posiada rygor natychmiastowej wykonalności, więc wykonawca może niezwłocznie przystąpić do prac budowlanych. Plac budowy ma zostać przekazany w ciągu tygodnia. W pierwszym etapie wykonawca zajmie się sprawdzaniem saperskim terenu inwestycji (w rejonie Świnoujścia często są znajdowane niewybuchy z czasów II wojny światowej), wycinką drzew oraz organizacją zaplecza.

Na początku przyszłego roku mają rozpocząć się prace związane z wykonywaniem szybu startowego tunelu po stronie wyspy Uznam. Tunel będzie składał się z trzech części wykonanych: w murach oporowych o długości 475 m, metodą odkrywkową o długości 295 m oraz części drążonej o długości 1,48 km.

Maszyna drążąca już zamówiona

Najtrudniejsza część zadania, czyli drążenie tunelu z komory startowej położonej po stronie wyspy Uznam zostanie wykonana przy pomocy specjalnej maszyny drążąca (TBM) o długości 100 m i średnicy tarczy 13,5 m. Wykonawca złożył już zamówienie na urządzenie w Chinach (ma być gotowe w maju, a w sierpniu przypłynie do Polski). Operacja drążenia powinna rozpocząć się na początku 2021 roku, a zakończyć osiem miesięcy później.  Maszyna TBM będzie zostawiała za sobą gotowy tunel złożony z prefabrykowanych elementów.

tunel Świnoujście zezwolenie budowa
Fot. Materiały Urzędu Miasta Świnoujście

Najpierw tunel, potem droga

Po wydrążeniu tunelu konieczne będzie jeszcze wykonanie drogi wraz z całą infrastrukturą (jezdnia wraz z położoną poniżej galerią ewakuacyjną, urządzenia wentylacyjne i różne systemy bezpieczeństwa). Projekt przewiduje też budowę po stronie wyspy Uznam budynku, z którego tunel będzie zarządzany.

Nowy odcinek drogi będzie miał łączną długość 3,4 km, ale niemal połowa drogi będzie biegła przez jednorurowy tunel z jedną jezdnią o dwóch pasach ruchu. Wjazd do tunelu zaplanowano w rejonie Terminalu Promów Morskich (wyspa Wolin), a wyjazd w rejonie oczyszczalni ścieków (wyspa Uznam).

Warta 793 mln zł (w tym 775,6 mln zł dofinansowania ze środków unijnych) inwestycja ma być gotowa we wrześniu 2022 roku.

Autor: Infoludek.pl szczecin@infoludek.pl