Wieści z budowy tunelu pod Świną: z komory startowej znika konstrukcja oporowa

Drążenie tunelu pod Świną już zostało ukończone. Aby w marcu tego roku Wyspiarka mogła wystartować z wyspy Uznam, potrzebne było na przykład zrobienie w środku komory startowej wyjątkowej konstrukcji oporowej. Aktualnie zbędna konstrukcja jest już rozkładana. Niedawno skończył się też demontaż maszyny TBM. Każdy z jej elementów z obszaru komory odbiorczej jest przewożony na place składowe.

Pozostałe prowadzone prace

Na wyspie Uznam, w komorze startowej oprócz rozbiórki konstrukcji oporowej prowadzone jest uszczelnianie ścian szczelinowych, uszczelnianie i roboty wykończeniowe konstrukcji rampy oraz tunelu realizowanego metodą stropową.

Na wyspie Wolin prowadzony jest transport zdemontowanych części maszyny TBM. Natomiast sam szyb cały czas jest odwadniany i czyszczony. Komora jest przygotowywana do stworzenia tymczasowej rampy do tunelu.

To jeszcze nie wszystko. Święta nie zatrzymały dalszych prac. Trwają one również wewnątrz wydrążonego pod Świną tunelu. Obejmują one między innymi przygotowania do zrealizowania dwóch wyjść ewakuacyjnych. Zostanie do tego wykorzystania technologia mrożenia gruntu. W poprzednim tygodniu zajęto się wierceniem otworów pod lance mrożeniowe oraz tworzenie i wklejaniem kotw pod wsporniki. Trwała również prefabrykacja oraz instalacja zbrojenia. Wykonano deskowanie i betonowanie wsporników dolnych i górnych. Zrealizowane części zanim będą wykorzystane w tunelu, to najpierw muszą trochę poczekać. Dlatego przewozi się je na place składowe.

Konstrukcja oporowa
Fot. Gmina Miasto Świnoujście
Konstrukcja oporowa
Fot. Gmina Miasto Świnoujście
Konstrukcja oporowa
Fot. Gmina Miasto Świnoujście
Konstrukcja oporowa
Fot. Gmina Miasto Świnoujście
Konstrukcja oporowa
Fot. Gmina Miasto Świnoujście
Konstrukcja oporowa
Fot. Gmina Miasto Świnoujście

Autor: Infoludek.pl szczecin@infoludek.pl