Trasa Poznań-Szczecin bez przesiadek? Już od marca!

15:07
bajpas poznań szczecin

Czterystumetrowy bajpas, czyli tymczasowy tor i wiadukt dla pociągów w okolicach Krzyża Wielkopolskiego, pozwoli na jazdę bez przesiadek na trasie Poznań-Szczecin. Te działania to kolejny etap inwestycji na linii ze stolicy Wielkopolski do Szczecina, za który zapłacono łącznie ponad 4 miliardy złotych. Projekt współfinansowany przez instrument „Łącząc Europę”.

Na trasie Poznań-Szczecin pociągi pojadą ponad 400 metrów tymczasowym  objazdem wzdłuż modernizowanej linii kolejowej. Bajpas powstaje w okolicy Krzyża Wielkopolskiego – będzie to tymczasowy tor i wiadukt. To działanie ma zapewnić sprawniejszą przebudowę wiaduktu kolejowego, dzięki czemu pociągi będą miały możliwość bezpiecznego i szybkiego przejazdu.

Zamiast komunikacji zastępczej podróż bez przesiadek

Bajpas ma stanowić tymczasowe rozwiązanie, które pozwoli na kontynuację prac związanych z modernizacją linii kolejowej. Konstrukcja stalowa nad torami (linii Tczew – Kostrzyn) ma ważyć ok. 117 ton, a jej wysokość będzie sięgać nawet 30 metrów. Dzięki zastosowaniu takiej infrastruktury nośnej możliwa będzie jazda na trasie Poznań Główny – Szczecin Główny bez przesiadek. Po zakończeniu prac bajpas zostanie rozebrany, a pociągi będą jeździć po odnowionym wiadukcie kolejowym.

Udogodnienia dla osób na linii Poznań-Szczecin

Modernizowana linia kolejowa Poznań-Szczecin może poszczycić się dostępem do nowych peronów na terenie wielu miast, w tym między innymi Poznań (Wola), Szamotuły, Rokietnica, Choszczno, Reptowo, Szczecin (Zdunowo). Zmiana będzie korzystna przede wszystkim dla tych, którzy mają problemy z poruszaniem się. Zastosowanie antypoślizgowej nawierzchni ze ścieżkami z wypukłą fakturą ma być udogodnieniem dla osób niewidzących i niedowidzących.

Zmiany nadchodzące w 2021 roku

Zmiany, które są wprowadzane, mają zwiększyć prędkość pociągów na omawianej trasie nawet do 160 km/h. Dzięki temu podróż z Poznania do Szczecina ma zająć poniżej 2 godzin, czyli o ok. 50 min mniej niż do niedawna. Nastąpi też poprawa oferty przewozowej poprzez przystosowanie do przejazdu większej ilości pociągów regionalnych oraz składów dalekobieżnych.

Autor: Infoludek.pl szczecin@infoludek.pl