Rozpoczyna się renowacja jednego z budynków Szczecińskiej Wenecji

11 maja 2023 roku podczas rejsu w rejonie Szczecińskiej Wenecji z udziałem Wiceministra Infrastruktury Marka Gróbarczyka i Prezesa Wód Polskich Krzysztofa Wosia doszło do podpisania umowy na budowę nowej siedziby Wód Polskich. Inwestycja o wartości ponad 40 mln zł zostanie ukończona w listopadzie 2025 roku.

Na statku Sedina zacumowanym na Odrze tuż przy tzw. szczecińskiej Wenecji, Marta Kobrzyńska-Chudzik, dyrektorka Regionalnego Zarządu Gospodarki Wodnej PGW Wody Polskie oraz Jarosław Maślanka, dyrektor Rejonu Dywizji Budownictwa Ogólnego Budimex SA. podpisali umowę na przebudowę budynku przy ul. Kolumba 80 na nową siedzibę Wód Polskich.

Źródło: Wody Polskie

Rewitalizacja Szczecińskiej Wenecji to nasze honorowe zobowiązanie. To prawdziwe wodne centrum Szczecina, które powinno stać się wizytówką miasta. Dziś podpisujemy umowę na renowację budynków. Rozpoczyna się nowy czas dla tego miejsca – podkreślił Wiceminister Infrastruktury Marek Gróbarczyk.

Zadanie obejmie działania polegające na przebudowie, nadbudowie i ewentualnej ograniczonej rozbudowie, pofabrycznego budynku biurowo-magazynowego na siedzibę PGW WP RZGW Szczecin, wraz z kompleksowym zagospodarowaniem terenu i niezbędną infrastrukturą zewnętrzną i wewnętrzna.

Dane podstawowe szacowane planowanego budynku:

  • pow. zabudowy ok. 508 m²
  • pow. całkowita ok. 2 540 m²
  • pow. użytkowa szacowana ok. 2 140 m²
  • liczba kondygnacji podziemnych 1
  • liczba kondygnacji nadziemnych 4
  • ilość pracowników 110-123

Koszt całkowity inwestycji: 40 538 953,77 zł brutto

Termin realizacji: 30 m-cy od dnia podpisania umowy, termin odbioru końcowego: 25.11.2025 r.

 

Historia Szczecińskiej Wenecji

Szczecińska Wenecja jest ciekawą industrialną lokalizacją, położoną blisko centrum miasta, wzdłuż Odry. Jej historia sięga początków XIX wieku, kiedy powstała ulica Kolumba.

W 1856 roku Komendantura Twierdzy Szczecin wydała pierwsze pozwolenia na zabudowę terenu działek przy ul. Krzysztofa Kolumba położonych bezpośrednio nad Odrą oznaczonych nr – 81-82. W 1885 roku parcela przy ul Kolumba nr 80 nie była jeszcze zabudowana, a od działki nr 81 oddzielał ją kanał wodny.

Obecny budynek przy ul. Kolumba 80 powstał w wyniku przebudowy wcześniejszego mieszkalnego, zbudowanego tu w roku 1890 wg projektu architekta Siegfrieda Pawela i Poerschkego. Prawdopodobnie przyjęto rozwiązanie fasady wg projektu tego ostatniego. Pierwszy projekt zabudowy parceli budynkiem z funkcją mieszkalną i przemysłową został wykonany w lutym 1890 r. dla właścicieli Pomorskiej Fabryki Glazury- Sauerbier’a i Weiland’a. Budynek określono jako masywny, powstały na 167 mkw. powierzchni zabudowy.

W końcu XIX wieku rozpoczęto pierwsze prace mające na celu wzmocnienie nabrzeża i dostosowanie parcel pod przyszłe potężne budynki przemysłowe.

Po roku 1900 parcela wraz z zabudową została włączona w obręb sąsiednich nieruchomości należących do Carla Lefever’a. Istniejąca tu fabryczna zabudowa, obejmująca wytwórnię drożdży i alkoholi, utworzyła, malowniczy obraz zróżnicowanej wysokościowo, przemysłowej architektury ceglanej, która przetrwała do obecnych czasów. Budynki prezentują się szczególnie atrakcyjnie od strony rzeki Odry z nurtem której bezpośrednio graniczą ich elewacje. W 1907 roku Lefevre skomunikował łącznikiem na poziomie 2 piętra część przemysłową budynku przy Kolumba 80 z częścią spichlerzową wytwórni drożdży i alkoholu przy Kolumba 81-82. W tym samym czasie powstał, wg projektu Carla Kelma, mur grodzący parcele oznaczone jako 79-76, również należące do Lefever’a.

W latach 1908 -1910 Kelm wykonywał kolejne projekty rozbudowy domu mieszkalnego wraz z częścią gospodarczo-przemysłową. Ostatecznie końcowy projekt powstał w 1911 roku, a jego autorem był S. Pawel przy przyjęciu projektu fasady wg Kelma. Nowa część została dobudowana do elewacji fabryki przy Kolumba 81 i posadowiona na zasypanym kanale wodnym wcześniej oddzielającym od siebie obie budowle. Zmiany architektoniczne wprowadzono nie tylko w części mieszkalnej ale także użytkowanej gospodarczo. Wzmocniono konstrukcyjnie pomieszczenia stajni wprowadzając podpory stalowe w cementowej otulinie.

 

Autor: Infoludek.pl szczecin@infoludek.pl