W 2021 roku województwo udostępniło kierowcom nowe drogi. Ich łączna długość to 45 km (S3 od Brzozowa do Rzęśnicy i obwodnicę Myśliborza w ciągu DK26). Rozpoczęły się również prace na długości 60 km na S6, S11 i DK13. Została podpisana umowa na budowę obwodnic Gryfina na DK31 i Szczecinka na DK20. Obie te inwestycje zostały sfinansowane z rządowego Programu budowy 100 obwodnic. Rozpoczęły się przetargi 46 km S6 od Koszalina do Słupska. Zapadło również bardzo wiele decyzji dotyczących dróg w przygotowaniu. Wartość inwestycji to 5,5 mld zł, a ich długość to 107 km.
Otwarta trasa S3 i obwodnica Myśliborza
Ten odcinek na 42 km (odcinek Brzozowo – Rzęśnica) został otwarty 27 kwietnia 2021 roku. Na odcinku Brzozowo – Miękowo wybudowano całkowicie nową drogę ekspresową z trzema węzłami drogowymi. Natomiast na fragmencie Miękowo – Rzęśnica drogę tylko rozbudowano. Powstał nowy węzeł Kliniska. Natomiast węzeł Rzęśnica został zupełnie przebudowany. Dodano górne przejście dla zwierząt i wygrodzono całą trasę S3. Łączna wartość inwestycji to 538 mln zł. Na odcinku Brzozowo – Miękowo została dofinansowana ze środków UE.
20 września 2021 roku została oddana do ruchu obwodnica Myśliborza w ciągu DK26. Jej długość to tylko 3,4 km. Mimo to w bardzo dużym stopniu ułatwi ona wyprowadzenie ruchu tranzytowego z centrum Myśliborza. Wcześniej droga biegła pod średniowieczną bramą obronną.
Nowe odcinki w realizacji
W 2021 roku ruszyła budowa kilku nowych odcinków dróg. Najdłuższym odcinkiem w budowie w województwie jest S11- Koszalin – Bobolice. Łączna ich długość to aż 48 km. Wojewoda Zachodniopomorski pod w czerwcu wydał w odniesieniu do tych odcinków decyzje o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej (ZRID). Roboty rozpoczęto jeszcze w lipcu 2021 roku. Na inwestycji trwają roboty drogowe. Powstaną nowe mosty. Przewiduje się, że prace zakończą się w 2023 roku.
Na wiosnę 2021 roku podpisano umowę z wykonawcą i rozpoczęto prace przy I etapie obwodnicy Przecławia i Warzymic. Długość tego odcinka to 4,2 km. Będzie to nowy wyjazd ze Szczecina do autostrady A6. Obecnie budowane są już mosty i prowadzone są roboty ziemne (budowa nasypów, wykopów i stabilizację podłoża). W 2023 roku inwestycja ma zostać ukończona.
W lipcu 2021 roku podpisano umowę na dokończenie obwodnicy Koszalina i Sianowa w ciągu drogi ekspresowej S6 (długość 7,9 km). Wartość inwestycji to 448,8 mln zł. W jej zakres wchodzi dokończenie odcinka obwodnicy. Wyróżniają go trudnie warunki gruntowo-wodne. Roboty rozpoczęły się w sierpniu 2021 roku. Mają się zakończyć w 2023 roku.
W dniu 23 lutego 2021 roku podpisano umowę o wartości 59,9 mln zł na realizację robót w ramach III etapu przebudowy węzła Szczecin Kijewo. Wykonawca już w marcu rozpoczął prace. Aktualnie na bardzo zaawansowanym etapie jest budowa drugiego wiaduktu na węźle. Na autostradzie A6 usunięto starą nawierzchnię z płyt betonowych. Została zastąpiona przez nawierzchnię bitumiczną. W 2022 roku będą realizowane warstwy ścieralne, roboty wykończeniowe i dojazdy do nowego wiaduktu. Do lipca 2022 roku prace mają się zakończyć.
Roboty budowlane na odcinku S3 Świnoujście – Troszyn
Do zakończenia budowy drogi ekspresowej S3 w województwie zachodniopomorskim potrzebny jest jeszcze ostatni odcinek Świnoujście – Troszyn o długości 33 km. Inwestycję podzielono na dwa etapy. Umowy w systemie Projektuj i buduj zostały podpisane w 2020 roku. 28 czerwca 2021 roku wykonawcy złożyli wnioski o wydanie decyzji ZRID. Tak zakończyły się prace nad projektem budowlanym. Dla odcinka Dargobądz – Troszyn decyzja ZRID została wydana 23 grudnia 2021 roku, a dla odcinka Świnoujście – Troszyn wydanie decyzji ZRID planowane jest w styczniu 2022 roku. Ukończenie budowy S3 planowane jest w 2024 roku.
Zakończenie drążenia tunelu w Świnoujściu
GDDKiA jest inwestorem zastępczym budowy tunelu w Świnoujściu. W 2021 roku maszyna TBM wydrążyła tunel pod cieśniną Świna o długości 1,48 km. Teraz w tunelu realizowane są konstrukcje wewnętrzne i wyjścia do galerii ewakuacyjnej.
Przetarg na 46 km drogi ekspresowej S6 Koszalin – Słupsk
Pod koniec sierpnia 2021 roku wydano decyzje ZRID dla S6 Koszalin – Słupsk. W dniu 6 września 2021 roku ogłoszono przetargi na ich wykonanie. Odcinek, o długości 46 km, podzielono na dwa krótsze. W 2022 roku mają zostać podpisane umowy na ich realizację. Ukończenie inwestycji planowane jest na 2025 rok. Łączna szacowana wartość inwestycji to 2,6 mld zł.
Umowy na obwodnice Gryfina w ciągu DK31 i Szczecinka w ciągu DK20
W kwietniu 2021 roku podpisano umowę na zaprojektowanie i budowę obwodnicy Gryfina w ciągu DK31. Była to pierwsza inwestycja w ramach rządowego Programu budowy 100 obwodnic z podpisaną umową na realizację w województwie zachodniopomorskim. Realizowane są teraz prace projektowe. W 2022 roku będą starania uzyskania decyzji ZRID.
W lipcu 2021 roku obwodnica Szczecinka w ciągu DK20, otrzymała umowę na realizację. Wartość inwestycji to 106,6 mln zł, a długość obwodnicy to 4 km. Wykonawca przygotowuję projekt budowlany dla tej inwestycji.
Pozostałe siedem obwodnic w ramach rządowego Programu budowy 100 obwodnic (obwodnice Szwecji, Wałcza, Rusinowa, Człopy na DK22, Złocieńca i Stargardu na DK20 oraz Kołbaskowa na DK13), są na etapie prac przygotowawczych. Dla obwodnicy Szwecji w ciągu DK22 został złożony wniosek o wydanie decyzji środowiskowej.
Inwestycje w przygotowaniu – najważniejsze decyzje dla ZOS i S10
Zachodnia Obwodnica Szczecina w ciągu S6 to największa przygotowywana teraz inwestycja drogowa. Na odcinku 49 km zaplanowano budowę tunelu o długości 5 km. W 2021 roku ukończono i zatwierdzono dokumentację koncepcyjną razem z badaniami podłoża. Pod koniec listopada Minister Infrastruktury przyznał 411 mln zł finansowania na stworzenie projektu budowlanego i odszkodowania za nieruchomości. Dzięki temu, można było ogłosić w połowie grudnia, przetarg na projekt budowlany wraz z uzyskaniem decyzji ZRID.
Najdłuższym odcinkiem drogi ekspresowej, będącym w realizacji w województwie zachodniopomorskim, jest S10 Stargard – Piła. W lipcu 2021 roku wydano decyzję środowiskową dla 108 km tej drogi. Decyzja jest ostateczna. We wrześniu został ogłoszony przetarg na wykonanie Koncepcji programowej razem z badaniami podłoża.
Działania prowadzone na obecnej sieci drogowej
Poza dużymi inwestycjami istotną częścią działalności GDDKiA są działania na istniejących drogach. W 2021 roku za sprawą rządowego Programu Bezpiecznej Infrastruktury Drogowej udało się zrealizować 21 zadań (doświetlenia przejść dla pieszych, chodniki, przebudowy skrzyżowań). W 2022 roku będą realizowane zadania mające na celu poprawę BRD. Wyremontowano nawierzchnię na 24 km dróg krajowych. Prowadzono również prace przy przebudowie czterech przepustów (na trzech na DK20 i jednym na DK31).
Na drodze S6 dzierżawca MOP Jarkowo zaczął na przełomie listopada i grudnia budowę stacji paliw. W grudniu na autostradzie A6 zaczął funkcjonować system telefonii alarmowej, wykonano również 14 kamer nadzorujących ruch i kanał technologiczny. Na 15 obiektach mostowych w województwie wykonano zabezpieczenia prześwitów.
Autor: Infoludek.pl szczecin@infoludek.pl