Rekordowe inwestycje drogowe na Pomorzu Zachodnim w 2024

Na koniec 2024 roku na zachodniopomorskich drogach krajowych realizowanych jest aż 233 km inwestycji o łącznej wartości blisko 10 miliardów złotych. Było to możliwe w dużej mierze dzięki podpisaniu w 2024 roku kolejnych umów na realizację kluczowych projektów: sześciu odcinków S10 od Stargardu do Wałcza i czterech obwodnic o łącznej wartości 3,84 mld zł.

W roku 2024 oddano też do ruchu trzy nowe trasy – połączenie DK11 z S6 w Kołobrzegu, ostatni fragment obwodnicy Koszalina na S6 i obwodnicę Gryfina na DK31 oraz  ogłoszono przetarg na realizację Zachodniej Obwodnicy Szczecina w ciągu S6 – trasy z najdłuższym tunelem drogowym w Polsce.

inwestycje drogowe
Fot. GDDKiA w Szczecinie

Drogi oddane do ruchu w 2024 roku

Pierwszą z nich był odcinek DK11, łączący rondo Janiska (im. Jerzego Patana) w Kołobrzegu z węzłem Kołobrzeg Wschód na trasie S6. Dwujezdniowa trasa o długości 1,5 km, oddana do użytku w marcu, uzupełniła układ komunikacyjny Kołobrzegu. Jej otwarcie wiązało się z przejęciem przez GDDKiA fragmentów obwodnicy prowadzących do portu, wybudowanych wcześniej przez samorząd, oraz z rezygnacją ze statusu drogi krajowej dla odcinka DK11 Kołobrzeg – Koszalin.

W czerwcu kierowcy zyskali możliwość ominięcia Koszalina dzięki ukończeniu ostatniego fragmentu obwodnicy S6. Nowy odcinek, liczący 4,6 km, łączy węzły Koszalin Wschód i Sianów Zachód. Jego budowa obejmowała 800-metrową estakadę, przebiegającą nad linią kolejową Koszalin–Słupsk oraz obszarem o skomplikowanych warunkach geologicznych. Ukończenie tego projektu pozwoliło na pełne otwarcie obwodnicy Koszalina w ciągu S6, znacznie usprawniając ruch tranzytowy w regionie.

Pod koniec roku, 17 grudnia, oddano do użytku obwodnicę Gryfina w ciągu DK31. Ta jednojezdniowa droga o długości 5,6 km, od wschodu omija miasto, wyprowadzając ruch tranzytowy w kierunku Chojny. Inwestycja znacząco poprawiła płynność ruchu i jakość życia mieszkańców Gryfina.

inwestycje drogowe
Obwodnica Gryfina po oddaniu do ruchu / Fot. GDDKiA w Szczecinie

Kontynuacja budowy S3 i S6

W 2024 roku kontynuowano intensywne prace na trasie S3 Świnoujście – Troszyn, która docelowo stanie się dwujezdniową drogą ekspresową. Obecnie kierowcy korzystają już z jednej jezdni na większości odcinków, co znacznie poprawia płynność ruchu. W pierwszym kwartale 2025 roku planowane są dalsze zmiany w organizacji ruchu, aby stopniowo udrażniać przejazd, szczególnie w rejonach Świnoujścia, Wolińskiego Parku Narodowego oraz miejscowości Dargobądz. Całkowite zakończenie inwestycji przewidziano na drugi kwartał przyszłego roku.

inwestycje drogowe
Węzeł Świnoujście Łunowo na budowanej drodze S3 / Fot. GDDKiA w Szczecinie

Równolegle postępują prace na trasie S6, łączącej obwodnicę Koszalina i Sianowa z obwodnicą Słupska. Ta 46-kilometrowa inwestycja, rozpoczęta w 2023 roku, osiągnęła już zaawansowany etap realizacji. Na wielu odcinkach ułożono warstwy bitumiczne nawierzchni, a większość prac przy obiektach mostowych została zakończona. Wśród nich znajduje się most na rzece Wieprza w rejonie Sławna, którego oba przęsła, o łącznej długości 222 metrów, zostały już nasunięte. Zakończenie budowy planowane jest na czwarty kwartał 2025 roku.

Start robót na S11 Bobolice – Szczecinek

Nową inwestycją, dla której w 2024 roku ruszyły roboty, jest odcinek drogi ekspresowej S11 od końca oddanej do ruchu w ubiegłym roku S11 Koszalin – Bobolice do początku funkcjonującej od 2019 roku obwodnicy Szczecinka. Prace przy budowie drogi o długości 24,5 km ruszyły wiosną tego roku. Trwa budowa mostów i wiaduktów, wzmacnianie podłoża oraz powstają nasypy i wykopy. Wykonano też pierwsze fragmenty podbudów z kruszywa. Na placu budowy pojawiła się wytwórnia mas bitumicznych. W przyszłym roku zaczną powstawać już nawierzchnie drogowe. Zakończenie prac planowane jest w 2026 roku.

inwestycje drogowe
Budowa S11 Bobolice-Szczecinek / Fot. GDDKiA w Szczecinie

Droga S10 połączy Szczecin z Piłą

W 2024 roku rozpoczęto realizację drogi ekspresowej S10 na odcinkach łączących Szczecin z Piłą. Podpisano umowy na zaprojektowanie i budowę sześciu odcinków w województwie zachodniopomorskim, łączących Stargard z Wałczem, oraz odcinka Wałcz–Piła w Wielkopolsce, za którego realizację odpowiada Oddział GDDKiA w Poznaniu. Na pełne rozpoczęcie prac na całej trasie czeka jeszcze odcinek Szczecin Kijewo – Szczecin Zdunowo. Po wykluczeniu jednego z oferentów w wyniku wyroku sądowego konieczne było ponowne rozpatrzenie ofert, co doprowadziło w ostatnich dniach do wyboru najkorzystniejszej propozycji. Podpisanie umowy na ten odcinek planowane jest na pierwszy kwartał 2025 roku. Zakończenie całej drogi ekspresowej S10 na trasie Szczecin–Piła przewidziano na 2028 rok. 

Kolejne obwodnice z Programu budowy 100 obwodnic w realizacji

W kwietniu 2025 roku planowane jest ukończenie budowy obwodnicy Szczecinka na trasie DK20, co znacząco poprawi płynność ruchu w regionie. W 2024 roku podpisano również umowy na zaprojektowanie i budowę czterech innych obwodnic: Szwecji, Rusinowa i Wałcza na DK22 oraz Stargardu na DK20. Dla obwodnicy Szwecji przygotowano już projekt budowlany, a w grudniu złożono wniosek o decyzję ZRID, umożliwiającą rozpoczęcie prac budowlanych.

We wrześniu ogłoszono przetarg na budowę obwodnicy Kołbaskowa na DK13, która zostanie zrealizowana równocześnie z drugim etapem obwodnicy Przecławia i Warzymic, obejmującym nowy węzeł łączący A6 z DK13. 20 grudnia ruszył natomiast przetarg na zaprojektowanie i budowę obwodnicy Złocieńca na DK20.

Dla obwodnicy Człopy na DK22 konieczne jest ponowne uzyskanie decyzji środowiskowej, co wynika z rozstrzygnięcia sądowego. Te działania są częścią szeroko zakrojonych inwestycji mających na celu usprawnienie infrastruktury drogowej w regionie.

Przetargi na nowe inwestycje

We wrześniu tego roku wystartował przetarg na budowę II etapu obwodnicy Przecławia i Warzymic w ciągu DK13, czyli nowego węzła łączącego autostradę A6 z przyszłą Zachodnią Obwodnicą Szczecina i DK13. Przetarg ten obejmuję również budowę obwodnicy Kołbaskowa w ciągu DK13 oraz infrastruktury drogowej na granicznym odcinku autostrady A6. 20 grudnia poznaliśmy oferty wykonawców. W przyszłym roku powinniśmy podpisać umowę i rozpocząć roboty, które mają się zakończyć w 2028 roku.

W października proces przetargowy ruszył również dla obwodnicy Bobolic w ciągu DK25. Nowa trasa o długości 1,1 km od południa ominie miasto. W połowie grudnia poznaliśmy oferty wykonawców, które obecnie są sprawdzane i oceniane. Zakończenie realizacji inwestycji planowane jest na koniec 2027 roku.

Rok 2024 był kluczowy pod względem doprowadzenia do finału procesu przygotowawczego dla Zachodniej Obwodnicy Szczecina w ciągu S6. Odebrano projekt budowlany, czyli szczegółową dokumentację dla wszystkich trzech odcinków realizacyjnych trasy o łącznej długości 50 km. Na koniec września zostały złożone wnioski o wydane decyzji ZRID. Trwa również uzyskiwanie decyzji ZRID dla powiązanej z nową S6 obwodnicy Mierzyna w ciągu DK10, wspólnej inwestycji GDDKiA i miasta Szczecin.

Milowy krok dla Zachodniej obwodnicy Szczecina nastąpił 17 grudnia, gdy wystartowały postępowania przetargowe na realizację. W przyszłym roku planujemy podpisanie umów. Odcinki Kołbaskowo – Police powinny być zakończone w 2028 roku, a odcinek Police – Goleniów, w ramach którego powstanie tunel o długości 5 km, będzie gotowy w 2032 roku.

Inwestycje na sieci drogowej

Oprócz budowy obwodnic i dróg ekspresowych realizowane są również inne inwestycje na drogach krajowych. W październiku 2024 roku podpisano umowę na kompleksową przebudowę odcinka DK22 między Ostrowcem a Szwecją o długości 2,9 km. Projekt obejmuje wykonanie nowej nawierzchni dostosowanej do obciążeń 11,5 t/oś, przebudowę skrzyżowania oraz budowę ścieżki pieszo-rowerowej wzdłuż trasy. Inwestycja ma zostać ukończona do końca 2026 roku. Jednocześnie trwają prace przygotowawcze dla przebudowy kolejnych odcinków DK22 w województwie zachodniopomorskim.

W 2024 roku ogłoszono także przetargi na opracowanie dokumentacji dla przebudowy DK25 na odcinku Bobolice – Biały Bór. Oferty wybrano w grudniu, a prace przygotowawcze rozpoczną się w 2025 roku.

Miniony rok przyniósł również zakończenie większości działań w ramach Programu Bezpiecznej Infrastruktury Drogowej. Od 2021 roku oświetlono około 600 przejść dla pieszych, niemal wszystkie na drogach krajowych Pomorza Zachodniego. Program obejmował także budowę 24 chodników i ścieżek pieszo-rowerowych, siedmiu sygnalizacji świetlnych oraz ośmiu wysp spowalniających z azylami dla pieszych. W pierwszych miesiącach przyszłego roku kontynuowane będą prace nad m.in. ścieżkami pieszo-rowerowymi wzdłuż DK10 Łowicz Wałecki – Mirosławiec oraz DK25 Bobolice – Porost, a także spowolnieniem ruchu w Siemczynie przy DK20.

Autor: Infoludek.pl szczecin@infoludek.pl