Poznaliśmy oferty na realizację odcinka S6 z tunelem drogowym pod Odrą

Zakończono etap składania ofert w przetargu na budowę jednego z najważniejszych fragmentów Zachodniej Obwodnicy Szczecina (ZOS) – odcinka drogi ekspresowej S6 między Policami a Goleniowem, który obejmie tunel drogowy pod Odrą. Do Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad wpłynęło pięć propozycji, z cenami od 4,92 do 8,52 mld zł. Teraz trwa szczegółowa analiza złożonych ofert – pod uwagę brane będą przede wszystkim cena (60%) oraz jakość i długość gwarancji na poszczególne elementy inwestycji (40%).

 z tunelem drogowym pod Odrą
S6 Police – Goleniów / Źródło: GDDKiA Szczecin

Przetarg na realizację inwestycji

Postępowanie na wybór wykonawcy odcinka Police – Goleniów ruszyło wraz z pozostałymi dwoma odcinkami w grudniu ubiegłego roku. Zainteresowanie firm było bardzo duże, wpłynęło ponad 1 380 pytań ze strony wykonawców.

Kolejnym etapem jest badanie i weryfikacja ofert. Kryteriami oceny ofert jest w 60 proc. cena, na pozostałe 40 proc. Składa się na to przedłużenie okresu gwarancji na wyposażenie tunelu (20 proc.), obiekty mostowe (10 proc.) i konstrukcje oporowe (10 proc.).

Termin zakończenia procedur jest uzależniony również od tego, czy oferenci skorzystają z prawa odwołania do Krajowej Izby Odwoławczej. Postępowania przetargowe będą także podlegały standardowej kontroli uprzedniej Prezesa Urzędu Zamówień Publicznych. Finałem będzie podpisanie umowy, które jest planowane w IV kwartale tego roku.

Przyszła realizacja inwestycji

W marcu 2025 roku wydano decyzje ZRID (zezwolenie na realizację inwestycji drogowej) dla wszystkich trzech odcinków Zachodniej Obwodnicy Szczecina. Trwa również proces wypłat odszkodowań za przejmowane nieruchomości. Po podpisaniu umowy wykonawca przystąpi do sporządzenia projektów wykonawczych oraz rozpoczęcia robót budowlanych.

Dla odcinka Police – Goleniów, ze względu na konieczność drążenia tunelu pod Odrą o długości 5 km, termin wykonywania prac budowlanych będzie znacząco dłuższy niż dla standardowych odcinków drogowych. Dlatego zakończenie prac planowane jest w 2033 roku. Wcześniej, bo już na przełomie 2028 i 2029 roku, kierowcy będą mogli skorzystać z odcinków Kołbaskowo – Dołuje i Dołuje – Police.

Odcinek drogi S6 z najdłuższym tunelem drogowym w Polsce

Odcinek Police – Goleniów będzie miał długość 23,4 km, w tym aż 5 km będzie stanowił tunel drogowy pod Odrą. Obiekt ten będzie zlokalizowany na północ od Polic. Każda z dwóch jezdni drogi S6 będzie poprowadzona osobnym tunelem drążony maszyną TBM (ang. Tunnel Boring Machine). Średnica zewnętrzna tunelu będzie wynosiła niemal 15 m, a grubość obudowy 60 cm. Na przebiegu tunelu zaplanowano 19 przejść poprzecznych między nawami, które będą służyły przede wszystkim do ewakuacji w sytuacjach niebezpiecznych. Spód konstrukcji tunelu będzie schodził maksymalnie 51 m poniżej poziomu terenu, natomiast jezdnia będzie poprowadzona na głębokości do 45 m. Odcinki wjazdowe do tunelu będą mieć długość około 600 m.

Inwestycja obejmie również budowę dwóch węzłów drogowych i rozbudowę jednego, budowę 22 obiektów mostowych, w tym aż ośmiu nad ciekami wodnymi. Ich przyczółki będą rozstawione szerzej, aby zapewnić odpowiednią przestrzeń wzdłuż cieku na przejście dla zwierząt. Powstaną też dwa duże górne przejścia dla zwierząt oraz para Miejsc Obsługi Podróżnych między węzłami Modrzewie i Goleniów Północ.

 z tunelem drogowym pod Odrą
wizualizacja portal tunelu / Źródło: GDDKiA Szczecin
 z tunelem drogowym pod Odrą
wizualizacja ZOS tunel – przekrój/ Źródło: GDDKiA Szczecin

Ring wokół Szczecina

Zachodnia Obwodnica Szczecina odciąży obecny przebieg A6, S3 i S6 omijających miasto od południa oraz wschodu. W miesiącach letnich, ze względu na znaczne natężenie ruchu, na istniejącej trasie tworzą się spowolnienia i zatory drogowe. Nowa S6 domknie ring wokół stolicy woj. zachodniopomorskiego, co znacząco poprawi skomunikowanie całej aglomeracji szczecińskiej z siecią dróg szybkiego ruchu.

Inwestycja będzie miała szczególne znaczenie dla położonych na północ od Szczecina Polic. Obecnie, aby dojechać z Polic do węzła Goleniów Północ (S3/S6) po drugiej stronie Odry, trzeba przejechać 58 km. Po wybudowaniu obwodnicy trasa ta skróci się do 23 km, a czas przejazdu zmniejszy się kilkukrotnie. Z centrum Szczecina wyprowadzona zostanie znaczna część ruchu samochodowego, w tym pojazdów jadących do zakładów chemicznych w Policach.

Budowa ZOS przewidziana jest w Rządowym Programie Budowy Dróg Krajowych do 2030 r. (z perspektywą do 2033 r.).

 

Autor: Infoludek.pl szczecin@infoludek.pl