Powstaje kolejny odcinek trasy rowerowej Kołobrzeg–Pyszka

Rozpoczyna się budowa nowej drogi rowerowej wzdłuż drogi wojewódzkiej nr 163 na odcinku Kołobrzeg–Pyszka. W poniedziałek, 24 marca 2025 roku, wykonawca inwestycji oficjalnie przejął plac budowy. Zgodnie z umową, prace mają zostać zakończone w ciągu 400 dni.

Realizacja tej trasy była priorytetem dla gmin Dygowo i Kołobrzeg, które aktywnie zabiegały o jej powstanie. Nowa droga rowerowa stanie się częścią Sieci Tras Rowerowych Pomorza Zachodniego, jednak jej budowa nie jest współfinansowana ze środków Unii Europejskiej, jak cztery główne szlaki rowerowe w regionie. Koszty przedsięwzięcia zostaną pokryte w połowie przez budżet województwa, a pozostała część sfinansowana będzie przez gminy Dygowo i Kołobrzeg.

Jak podkreśla wicemarszałek Województwa Zachodniopomorskiego, Jakub Kowalik, inwestycja obejmuje budowę 11,1 km trasy, rozpoczynającej się przy węźle Kołobrzeg Wschód i prowadzącej do miejscowości Pyszka. Koszt realizacji wyniesie blisko 20 mln zł. Dziękując samorządom za współpracę, marszałek przypomniał również o innych projektach rowerowych w regionie, takich jak planowana pętla Berlin-Szczecin-Kołobrzeg o długości 800 km, której realizacja pochłonie 135 mln zł, oraz drugi etap rozbudowy tras rowerowych na Pomorzu Zachodnim, w ramach którego powstanie ponad 400 km nowych ścieżek.

Rok wcześniej podpisano porozumienie między województwem a gminami Dygowo i Kołobrzeg, określające zasady współfinansowania inwestycji.

Prace zostały podzielone na dwa etapy. Pierwszy obejmuje odcinek Kołobrzeg Wschód–Dygowo, natomiast w 2026 roku planowana jest realizacja drugiego etapu, z Dygowa do Pyszki. Docelowo chcielibyśmy przedłużyć trasę do granicy powiatu kołobrzeskiego, by połączyć ją ze ścieżką w powiecie białogardzkim – zaznaczyła Bańkowska.

Droga wojewódzka nr 163 to trasa o dużym natężeniu ruchu, zwłaszcza w sezonie letnim. Wzrastająca liczba rowerzystów sprawia, że inwestycja w bezpieczną infrastrukturę rowerową staje się niezbędna.

Nowa ścieżka będzie miała nawierzchnię bitumiczną o szerokości 2 m. W obszarach zabudowanych, gdzie będzie przebiegać tuż przy jezdni, jej szerokość zwiększy się do 3–3,5 m.

Zakres prac obejmie nie tylko budowę drogi rowerowej, ale również modernizację infrastruktury towarzyszącej. W planach jest rozbudowa systemu kanalizacji deszczowej, budowa przepustów pod zjazdami i drogą, przebudowa zjazdów oraz dostosowanie infrastruktury do potrzeb osób z niepełnosprawnościami. Dodatkowo przewidziano montaż elementów zwiększających bezpieczeństwo użytkowników trasy.

Projekt, opracowany na zlecenie Gminy Dygowo, wpisuje się w strategię rozwoju infrastruktury rowerowej Pomorza Zachodniego, której celem jest poprawa komfortu podróżowania zarówno dla mieszkańców, jak i turystów.

 

Autor: Infoludek.pl szczecin@infoludek.pl