Pomorze Zachodnie jako pierwsze w Polsce chce kupić pociągi hybrydowe

Pomorze Zachodnie w pierwszym kwartale tego roku planuje ogłosić przetarg na dostawę pociągów hybrydowych: spalinowo-elektrycznych. To pierwsza tego typu inwestycja w Polsce.

Na razie dwa pociągi, ale może być 10 kolejnych

Planowana inwestycja jest praktycznie pewna, bo pojawiło się już wstępne ogłoszenie o przetargu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

Samorząd województwa chce zamówić na razie dwa pojazdy hybrydowe wyposażone w 150 miejsc siedzących, ale ogłoszenie o przetargu ma zawierać opcję dostawy kolejnych dziesięciu pociągów (jej realizacja będzie zależna od tego, czy samorządowi uda się uzyskać dofinansowanie ze środków unijnych). Wartość podstawowego zamówienia to 40 mln zł, a w przypadku rozszerzenia o kolejne dziesięć pojazdów – 250 mln zł.

Kontynuujemy modernizację taboru, którym obsługujemy połączenia regionalne. Już teraz jesteśmy regionem z najnowocześniejszymi pociągami w kraju. Chcemy otworzyć nowe możliwości kreowania wygodnych połączeń dla mieszkańców Pomorza Zachodniego – mówi marszałek Olgierd Geblewicz.

Województwo zamierza ogłosić przetarg w pierwszym kwartale 2020 roku, a planowany termin realizacji całego zamówienia to lata 2020–2022.

Dlaczego warto inwestować w pociągi hybrydowe?

Pociągi hybrydowe, które planuje kupić samorząd województwa są innowacyjne. We wstępnym ogłoszeniu zaznaczono bowiem, że chodzi o dostawę „zespołów trakcyjnych, które na zelektryfikowanych odcinkach linii kolejowych pobierają prąd elektryczny do zasilania napędzających koła pojazdu silników elektrycznych (oraz innych systemów) z sieci trakcyjnej, natomiast na odcinkach niezelektryfikowanych prąd dostarczany jest przez zabudowane na pojeździe generatory napędzane silnikami spalinowymi”. To oznacza, że bez względu na wyposażenie infrastruktury kolejowej, na całej trasie pociągi napędzane są silnikami elektrycznymi. Silniki spalinowe napędzają tylko prądnice, które zasilają silniki elektryczne podczas jazdy odcinkiem niezelektryfikowanym. Takie rozwiązanie zapewnia znaczne zmniejszenie zużycia paliwa oraz mniejsze zużycie samych silników spalinowych.

Prototyp tego typu pojazdów zaprezentowała podczas wrześniowych targów kolejowych Trako 2019 firma Newag, czyli producent popularnych „Impulsów”, których 40 obecnie kursuje po torach Pomorza Zachodniego. W trybie spalinowym pociąg może kursować z prędkością 120 km/h, a w trybie elektrycznym 160 km/h.

Nowe możliwości połączeń

Nowy tabor pozwoli na stworzenie połączenia w relacji Szczecin Główny–Kołobrzeg–Koszalin z wykorzystaniem niezelektryfikowanego odcinka Kołobrzeg–Goleniów. Nowe pociągi zapewnią również obsługę zmodernizowanej linii kolejowej nr 210 Szczecinek–Runowo Pomorskie (dzięki kursom na trasie Szczecin Główny–Szczecinek).

Pomorze Zachodnie jest pierwszym regionem w kraju, który jest już na etapie przygotowania zamówienia na pojazdy hybrydowe. Warto przypomnieć, że w latach 2010-2018 samorząd województwa wydał na inwestycje taborowe łącznie już ponad miliard złotych.

Autor: Infoludek.pl szczecin@infoludek.pl