Po raz pierwszy w historii pociągi towarowe będą mogły bezpośrednio dojeżdżać do portu morskiego w Policach. W ramach inwestycji powstanie nowa linia kolejowa nr 437 oraz bocznica, a na realizację tego projektu ogłoszono przetarg na wybór wykonawcy. Inwestycja jest realizowana we współpracy z Zarządem Morskiego Portu Police.
Projekt ma na celu zwiększenie możliwości przeładunkowych portu oraz umożliwienie kolejowego dostępu do jego infrastruktury. Obecnie pociągi towarowe kursują linią Szczecin – Trzebież Szczeciński do stacji Police Chemia, należącej do Grupa Azoty Zakładów Chemicznych „Police” S.A., która jest oddalona od portu. Nowy odcinek toru pozwoli na bezpośredni transport ładunków do portu, zwiększając efektywność transportu surowców i konkurencyjność kolei jako ekologicznego środka przewozu towarów, co przyniesie korzyści gospodarcze dla regionu.
W ramach współpracy z Zarządem Morskiego Portu Police, powstanie zelektryfikowana linia kolejowa (nr 437), która połączy stację Police z nową stacją towarową Port Morski Police. Zainstalowane zostaną nowoczesne urządzenia do sterowania ruchem kolejowym, zapewniając sprawny i bezpieczny przejazd pociągów. Dodatkowo, wybudowany zostanie nowy wiadukt nad ul. Jasienicką, co poprawi bezpieczeństwo oraz usprawni komunikację na drodze wojewódzkiej nr 114 (Nowe Warpno – Tanowo).
Inwestycja będzie realizowana w ramach zadania „Rozbudowa infrastruktury kolejowej linii kolejowej nr 406 oraz budowa węzła/bocznicy kolejowego „Port Police” wraz z niezbędną infrastrukturą techniczną w ramach budowy linii kolejowej nr 437 do Portu Morskiego Police”. Wybór wykonawcy planowany jest na II kwartał 2025 r., a zakończenie prac przewidziane jest na II kwartał 2027 r. Koszty inwestycji zostaną podzielone między PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. a Zarząd Morskiego Portu Police, z budżetu państwa pokrywana będzie część zadania realizowana przez PKP PLK.
Autor: Infoludek.pl Źródło: PKP PLK S.A. szczecin@infoludek.pl