Ogłoszono przetarg na dokończenie obwodnicy Koszalina i Sianowa w ciągu S6

Rusza przetarg na dokończenie obwodnicy Koszalina i Sianowa w ciągu drogi ekspresowej S6. To jednocześnie szansa na wznowienie budowy fragmentu obwodnicy o długości 7,9 km między węzłami Koszalin Wschód i Sianów Wschód, gdzie warunki gruntowe wymusiły zmianę dotychczasowego projektu drogi.

Obwodnica Koszalina i Sianowa w ciągu drogi ekspresowej S6 ma łączną długość 21,1 km. Od jesieni ubiegłego roku funkcjonują odcinki o łącznej długości około 13 km, od węzła Bielice do węzła Koszalin Wschód, połączenie z ulicą Szczecińską (S11) oraz końcowy fragment obwodnicy od węzła Sianów Wschód. Rozprowadzają one ruch z nowej drogi S6, jednak nie dają możliwości ominięcia Koszalina i Sianowa przez ruch tranzytowy. Dlatego konieczne jest dokończenie całości obwodnicy.

przetarg na obwodnicę Koszalina i Sianowa
Fot. GDDKiA

Trudne warunki gruntowe

Na odcinku obwodnicy Koszalina i Sianowa wystąpiły skomplikowane warunki gruntowe, odmienne od wcześniej stwierdzonych. Ze względu na występowanie drugiego poziomu wód gruntowych pod ciśnieniem, podłoże nie nadawało się do zastosowania pierwotnie przewidzianej technologii budowy. Problemem były również samowypływy (wypływy artezyjskie), w których zwierciadło wody stabilizowało się nawet 2 m powyżej poziomu terenu. Próby zastosowania nasypu przeciążeniowego i mikrowybuchów nie przyniosły oczekiwanych rezultatów. Wykonano również szereg ekspertyz i badań podłoża, które prowadził między innymi Państwowy Instytut Geologiczny. Wobec braku porozumienia z dotychczasowym wykonawcą, odcinek między węzłami Koszalin Wschód i Sianów Wschód został wyłączony z pierwotnego kontraktu na budowę obwodnicy.

Nowy projekt obwodnicy

W roku 2019 rozpoczęło się opracowywanie aktualizacji dokumentacji projektowej dla obwodnicy, gdzie wzięto pod uwagę wyniki poszerzonych badań podłoża. W toku opracowywania dokumentacji przeanalizowano szereg rozwiązań, w szczególności przy obszarze Góry Chełmskiej i przecięcia z linią kolejową Koszalin – Słupsk. Ostatecznie zadecydowano o całkowitej zmianie rozwiązań projektowych w tym miejscu. Zamiast przejścia drogi pod linią kolejową i co za tym idzie zagłębienia się w skomplikowany geologicznie obszar, zaprojektowano estakadę o długości niemal 800 metrów.

przetarg na obwodnicę Koszalina i Sianowa
Fot. GDDKiA

Obiekt ten będzie przechodził nad linią kolejową i obszarem o skomplikowanej strukturze podłoża. W grudniu tego roku została uzyskana nowa decyzja o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej (ZRID) i zmieniona wcześniejsza. Zakończenie dokumentacji i uzyskanie niezbędnych decyzji administracyjnych umożliwiło rozpoczęcie przetargu na dokończenie robót na tej inwestycji.

Zakończenie inwestycji przewidziano w 2023 roku.

Autor: Infoludek.pl szczecin@infoludek.pl