Mrożą grunt za tunelem w Świnoujściu – dlaczego?

Trwa budowa tunelu między wyspami Uznam i Wolin. Dwie z sześciu dróg ewakuacyjnych będą częściowo przebiegać poza jego obudową. Wykonano odwierty technologiczne przez betonową obudowę tunelu i rozpocznie się… mrożenie gruntu pod obydwa wyjścia ewakuacyjne.

Skomplikowany i potrzebny proces

Jak mówi I Zastępca Prezydenta Świnoujścia Barbara Michalska – to skomplikowany proces, a zarazem jedno z największych wyzwań na budowie tunelu, który ma łączyć wyspy Uznam i Wolin. Inżynierowie porównują proces do drążenia w ścianie igloo lub lodowca. Grunt znajdujący się poza tunelem musi być bardzo zmrożony, aby można było poprowadzić w nim drogę ewakuacyjną. Proces mrożenia potrwa ok. 40 dni. To jednak nie koniec, bo później podczas przebijania się przez obudowę tunelu i budowę konstrukcji dróg ewakuacyjnych. Potrwa to przez kolejnych 100 dni.

Mrożony solanką

Zamrażanie przeprowadza się przez przepuszczanie płynu chłodzącego (roztworu solanki) przez system rur  – opowiada Jacek Król, Inżynier Rezydent z konsorcjum SWECO/Lafrentz, które prowadzi nadzór nad inwestycją. – Schłodzony do minus 35 stopni Celsjusza roztwór solanki będzie krążył w zamkniętym systemie rur i przenosił ciepło z gruntu do instalacji, a następnie do atmosfery.

Niezbędne do zamrażania elementy to m.in. sprężarki, skraplacz, parownik i cały system rur mrożeniowych. Zaletą tej metody jest bardzo wysoki poziom bezpieczeństwa, który zapewni stworzenie całkowicie wodoszczelnej struktury gruntu.

Bezpieczna ewakuacja

Tunel w Świnoujściu będzie miał 6 dróg ewakuacyjnych. Gdyby zaistniała konieczność ewakuacji wówczas kierowcy i pasażerowie pokierowani zostaną znakami zmiennej treści oraz komunikatami głosowymi do właściwej drogi ewakuacyjnej. Część tunelu pod Świną poprowadzi do wyjść ewakuacyjnych wprost do znajdującej się pod konstrukcją jezdni galerii. Stamtąd udadzą się do komory startowej lub odbiorczej i klatką schodową będą mogli wyjść się na powierzchnię.

Ewakuacja z pozostałych odcinków będzie mogła odbywać się bezpośrednio poprzez klatki schodowe znajdujące się w komorze startowej i odbiorczej lub bezpośrednio na powierzchnię odcinkami dróg najazdowych do tunelu.

Tunel jest jednorurowy, a w każdym kierunku znajduje się jeden pas ruchu o szerokości 3.5 metra oraz pasy awaryjne, które mają po 2 metry szerokości. Łączna długość tunelu i dróg dojazdowych to prawie 3.2 kilometra długości. Głównym inwestorem jest Gmina Miasto Świnoujście, a inwestorem zastępczym Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad Oddział Szczecin. Całkowity koszt inwestycji to ponad 900 milionów złotych, z czego ponad 775,5 mln to dofinansowanie z Unii Europejskiej. Resztę pieniędzy dokłada Gmina Miasto Świnoujście z własnego budżetu.

fot. PORR S. A.
fot. PORR S. A.
fot. PORR S. A.

Autor: Infoludek.pl szczecin@infoludek.pl