Grupa młodych szczecińskich architektów uważa, że oryginalna, żelbetowa wiata na stacji Szczecin Pogodno jest warta zachowania. Zaprezentowali też koncepcję jej modernizacji.
Charakterystyczna wiata z dachem pozaginanym niczym origami jest przeznaczona do całkowitego wyburzenia i zbudowania na nowo w ramach projektu budowy Szczecińskiej Kolei Metropolitalnej.
Zdaniem młodych architektów, obiekt nie powinien zostać zburzony, bo reprezentuje najlepsze wartości modernistycznego ekspresjonizmu konstrukcyjnego, którego głównym przedstawicielem w Europie był włoski inżynier i architekt Pier Luigi Nervi. „Choć opuszczona, zapomniana, zaniedbana i częściowo rozebrana, wiata przystankowa PKP Szczecin Pogodno stanowi ciekawy przykład ekspresyjnej konstrukcji żelbetowej w małej skali – warto się nad nią pochylić i zachować w ramach nadchodzącej odbudowy sieci SKM” – napisał Tomasz Sachanowicz (S.LAB architektura), jeden z architektów zaangażowanych w ratowanie wiaty na stacji Szczecin Pogodno.
A co na to inwestor? Stowarzyszenie Szczecińskiego Obszaru Metropolitalnego (lider projektu budowy Szczecińskiej Kolei Metropolitalnej) uznało, że propozycja młodych architektów jest warta rozważenia i przekazało sprawę spółce PKP Polskie Linie Kolejowe S.A., odpowiedzialnej za przebudowę stacji.
Mimo pozytywnej oceny pomysłu przez SSOM, jego realizacja będzie bardzo trudna. Jednym z powodów jest fakt, że koncepcja zachowania wiaty została przedstawiona już po przeprowadzeniu procedury przetargowej i wyborze wykonawcy przez PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. Kolejnym utrudnieniem, na które wskazuje SSOM „jest konieczność oceny stanu technicznego obecnej infrastruktury oraz kosztów, które trzeba by ponieść w związku z jej modernizacją. Wszelkie zatem decyzje o ewentualnych zmianach zawartej umowy PKP PLK SA przeprowadzić musi po wielowątkowych analizach formalno-prawnych, technicznych i finansowych”.
O tym, czy uda się zachować zabytkową wiatę, dowiemy się za jakiś czas. Najważniejsze, że jest wola kontynuacji działań w tej sprawie. „Będziemy nadal rozmawiać z Partnerem PKP PLK SA o wartości pomysłu młodych architektów” – zapewnia na swojej stronie internetowej Stowarzyszenie Szczecińskiego Obszaru Metropolitalnego.
Autor: Infoludek.pl szczecin@infoludek.pl