Młodzi architekci chcą ratować unikalną wiatę na stacji Szczecin Pogodno

Grupa młodych szczecińskich architektów uważa, że oryginalna, żelbetowa wiata na stacji Szczecin Pogodno jest warta zachowania. Zaprezentowali też koncepcję jej modernizacji.

Charakterystyczna wiata z dachem pozaginanym niczym origami jest przeznaczona do całkowitego wyburzenia i zbudowania na nowo w ramach projektu budowy Szczecińskiej Kolei Metropolitalnej.

Zdaniem młodych architektów, obiekt nie powinien zostać zburzony, bo reprezentuje najlepsze wartości modernistycznego ekspresjonizmu konstrukcyjnego, którego głównym przedstawicielem w Europie był włoski inżynier i architekt Pier Luigi Nervi. „Choć opuszczona, zapomniana, zaniedbana i częściowo rozebrana, wiata przystankowa PKP Szczecin Pogodno stanowi ciekawy przykład ekspresyjnej konstrukcji żelbetowej w małej skali – warto się nad nią pochylić i zachować w ramach nadchodzącej odbudowy sieci SKM” – napisał Tomasz Sachanowicz (S.LAB architektura), jeden z architektów zaangażowanych w ratowanie wiaty na stacji Szczecin Pogodno.

A co na to inwestor? Stowarzyszenie Szczecińskiego Obszaru Metropolitalnego (lider projektu budowy Szczecińskiej Kolei Metropolitalnej) uznało, że propozycja młodych architektów jest warta rozważenia i przekazało sprawę spółce PKP Polskie Linie Kolejowe S.A., odpowiedzialnej za przebudowę stacji.

Koncepcja modernizacji wiaty na stacji Szczecin Pogodno autorstwa Igora Klyusa, Krzysztofa Żywuckiego i Sebastiana Łabędzia (architektura-w-szczecinie.blogspot.com)

Mimo pozytywnej oceny pomysłu przez SSOM, jego realizacja będzie bardzo trudna. Jednym z powodów jest fakt, że koncepcja zachowania wiaty została przedstawiona już po przeprowadzeniu procedury przetargowej i wyborze wykonawcy przez PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. Kolejnym utrudnieniem, na które wskazuje SSOM „jest konieczność oceny stanu technicznego obecnej infrastruktury oraz kosztów, które trzeba by ponieść w związku z jej modernizacją. Wszelkie zatem decyzje o ewentualnych zmianach zawartej umowy PKP PLK SA przeprowadzić musi po wielowątkowych analizach formalno-prawnych, technicznych i finansowych”.

O tym, czy uda się zachować zabytkową wiatę, dowiemy się za jakiś czas. Najważniejsze, że jest wola kontynuacji działań w tej sprawie. „Będziemy nadal rozmawiać z Partnerem PKP PLK SA o wartości pomysłu młodych architektów” – zapewnia na swojej stronie internetowej Stowarzyszenie Szczecińskiego Obszaru Metropolitalnego.

Obecny wygląd wiaty na stacji Szczecin Pogodno. Fot. Materiały Stowarzyszenia Szczecińskiego Obszaru Metropolitalnego

Autor: Infoludek.pl szczecin@infoludek.pl