Wojewoda Zachodniopomorski zatwierdził komplet decyzji – zezwoleń na realizację inwestycji drogowej (ZRID) dla wszystkich trzech odcinków Zachodniej Obwodnicy Szczecina (ZOS) w ciągu drogi ekspresowej S6. Oznacza to zielone światło dla przyszłych wykonawców, którzy zostaną wyłonieni w toczących się przetargach i będą mogli rozpocząć prace budowlane. Decyzje te umożliwiają także uruchomienie procedur odszkodowawczych dla właścicieli nieruchomości przejmowanych pod budowę.
Przejście do etapu realizacji
Wnioski o wydanie decyzji ZRID złożono pod koniec września ubiegłego roku. Proces ten obejmował konsultacje społeczne oraz ponowną ocenę oddziaływania inwestycji na środowisko. Współpraca wszystkich zaangażowanych instytucji pozwoliła na wydanie decyzji już po pięciu miesiącach. ZRID zatwierdził nie tylko rozwiązania projektowe, ale również podziały nieruchomości. Szczegółowe informacje dotyczące procedur wywłaszczeniowych są dostępne na stronie internetowej inwestora.
Postępowania przetargowe
Przetargi na wybór wykonawców ruszyły w grudniu ubiegłego roku i spotkały się z dużym zainteresowaniem. Dotychczas wpłynęło ponad 1 600 pytań od firm budowlanych, co pokazuje skalę zainteresowania projektem. W drugim kwartale br. planowane jest otwarcie ofert, a następnie ich szczegółowa weryfikacja. Harmonogram realizacji uzależniony będzie od ewentualnych odwołań do Krajowej Izby Odwoławczej oraz kontroli Prezesa Urzędu Zamówień Publicznych. Umowy z wykonawcami mają zostać podpisane w czwartym kwartale 2024 roku.
Harmonogram budowy
Wykonawcy będą odpowiedzialni za opracowanie projektów wykonawczych oraz realizację prac budowlanych.
- Odcinki Kołbaskowo – Dołuje i Dołuje – Police mają zostać ukończone w 2028 roku.
- Odcinek Police – Goleniów, ze względu na budowę tunelu pod Odrą, wymaga dłuższego czasu realizacji. Kierowcy będą mogli z niego skorzystać w 2032 roku.
Równolegle trwa przetarg na budowę drugiego etapu obwodnicy Przecławia i Warzymic w ciągu DK13, obejmujący nowy węzeł drogowy Kołbaskowo, który zintegruje ZOS z DK13 i A6.
Ring wokół Szczecina
Nowa trasa znacząco poprawi komunikację w regionie, domykając drogowy pierścień wokół Szczecina. Ograniczy korki na istniejących trasach A6, S3 i S6, zwłaszcza w sezonie letnim. Szczególnie skorzystają na tym mieszkańcy Polic – po oddaniu inwestycji trasa do węzła Goleniów Północ skróci się z 58 do 23 km, znacząco redukując czas przejazdu.
Tunel pod Odrą – kluczowy element projektu
Kluczowym elementem Zachodniej Obwodnicy Szczecina będzie tunel o długości 5 km pod Odrą. Powstanie on w technologii TBM (Tunnel Boring Machine) z dwoma niezależnie drążonymi rurami. Tunel osiągnie głębokość do 45 m, a jego spód sięgnie 51 m poniżej poziomu terenu. Zaprojektowano 19 przejść awaryjnych między nawami, co zapewni wysoki poziom bezpieczeństwa.
Trzy odcinki inwestycyjne
- Kołbaskowo – Dołuje (13,6 km)
- Dwa węzły drogowe
- 18 obiektów mostowych, w tym 8 przejść dla zwierząt
- Obwód Utrzymania Drogi przy węźle Szczecin Południe
- Dołuje – Police (11,9 km)
- Dwa węzły drogowe
- 14 obiektów mostowych, w tym przejścia dla zwierząt
- Police – Goleniów (23,4 km)
- Tunel pod Odrą (5 km) – najdłuższy tunel drogowy w Polsce
- Dwa nowe węzły drogowe oraz rozbudowa jednego istniejącego
- 22 obiekty mostowe, w tym osiem nad ciekami wodnymi z poszerzonymi przyczółkami dla zwierząt
- Dwa duże górne przejścia dla zwierząt
Projekt Zachodniej Obwodnicy Szczecina jest częścią Rządowego Programu Budowy Dróg Krajowych do 2030 roku (z perspektywą do 2033 roku).
Wizualizacje inwestycji:
Autor: Infoludek.pl szczecin@infoludek.pl