Kolejne trzy hybrydowe pociągi wjeżdżają na zachodniopomorskie trasy

Na Pomorzu Zachodnim są kolejne nowoczesne pociągi z podwójnym napędem. Oficjalnie będzie je można zobaczyć w dniu 22 grudnia na stacji Szczecin – Główny. Pociągi będą się kursowały po trasach Szczecin – Kołobrzeg – Koszalin oraz Szczecin – Szczecinek. Te pociągi to piąta, szósta i siódma hybryda na Pomorzu Zachodnim.

Stąd są nowe pociągi?

Hybrydy wspaniale się czuły na torach w województwie zachodniopomorskim w 2021 roku. Jeżdżą na wybranych trasach już od stycznia. Na zakończenie roku do nich dołączą kolejne pociągi z podwójnym napędem. W środę, 22 grudnia, w Szczecinie będzie można podziwiać trzy najnowsze z siedmiu zakupionych pojazdów. Pociągi hybrydowe są wynikiem  umowy Województwa Zachodniopomorskiego z NEWAG SA. Ta firma zajmuje się produkowaniem dwunapędowych pociągów.

Pomorze Zachodnie – pierwszy region z pociągami hybrydowymi

Pomorze Zachodnie jest pierwszym regionem w naszym kraju, gdzie po drogach i po torach poruszają się pojazdy hybrydowe. Pociągi hybrydowe są nowoczesne, ekologiczne, komfortowe i bezpieczne. – mówi marszałek województwa Olgierd Geblewicz. – Jesteśmy polskim liderem jeżeli chodzi o jakość taboru i świadczonych usług w regionalnych przewozach kolejowych. Z dumą chcemy poinformować, że w tym roku w województwie zachodniopomorskim na torach przybyło aż siedem pociągów hybrydowych. Dajemy gwarancję, że tych nowoczesnych pociągów będzie jeszcze przybywać.

Co wyróżnia pociągi hybrydowe?

Pociągi z podwójnym napędem, elektrycznym i spalinowym, są czymś zupełnie nowym na polskich torach. Województwo Zachodniopomorskie w 2020 roku zamówiło dwa pociągi hybrydowe. Zaczęły one jeździć po torach na początku 2021 roku. Poruszają się na trasie ze Szczecina do Kołobrzegu i Koszalina. W pociągach hybrydowych znajduje się nowoczesne wyposażenie, komfortowe fotele, dużo miejsca dla pasażerów i ciekawa kolorystyka. Dominuje tutaj kolor bursztynowy i jasnozielony.

Co to jest prawo opcji?

W umowie z producentem, czyli firmą Newag jest uwzględnione tak zwane prawo opcji. Daje ono możliwość zakupu do 10 kolejnych pociągów. Województwo zachodniopomorskie kierując się tym zapisem umownym, zamówiło jeszcze pięć pociągów hybrydowych. W lipcu w województwie zachodniopomorskim były już dwie hybrydy. Jedna z nich to tak zwany ,,morski pociąg”, który dojechał pod samą latarnię i plażę w Kołobrzegu. Obecnie hybrydowy tabor na Pomorzu Zachodnim składa się z jeszcze trzech pociągów hybrydowych. Oznaczenia graficzne na tych pociągach będą symbolizowały, że pomorze jest zielonym i ekologicznym regionem Polski.

Prezentacja pociągów hybrydowych

Oficjalnie pociągi będzie można zobaczyć w dniu 22 grudnia, w środę o godzinie 11.30 na stacji Szczecin – Główny (peron 1). Po kilkudziesięciu minutach będą się nimi mogli przejechać pierwsi pasażerowie. Wyjątkowy klimat tej pierwszej podróży nadadzą świąteczne pierniki i gorąca czekolada. O przygotowanie wszystkich tych pyszności i innych niespodzianek zadba marszałek Olgierd Geblewicz.

Ekologiczne pociągi

Dwunapędowe zespoły trakcyjne 36 WEh (oznaczenie kolejowe EN63H) będą poruszały się na trasach częściowo zelektryfikowanych. Te trasy to na przykład Szczecin – Kołobrzeg – Koszalin oraz Szczecin – Szczecinek. Pociągi hybrydowe będą również jeździły do portu lotniczego w Goleniowie.

Podwójny napęd w bardzo dużym stopniu uławia organizowanie przewozów kolejowych. Takie pociągi zapewniają również podróżnym wygodę i bezpieczeństwo. Są również przyjazne dla środowiska naturalnego Pociągi hybrydowe jeżdżą wszędzie tam, gdzie wcześniej można było wysyłać jedynie modele spalinowe. Możliwość zmiany źródła zasilania jest jednoznaczna z oszczędnością paliwa i zmniejszeniem ilości zanieczyszczeń.

Jeden pociąg hybrydowy na torach to ponad 132 tony dwutlenku węgla mniej w ciągu roku! Natomiast zakup siedmiu hybryd to zmniejszenie emisji CO2 o prawie 930 ton!  Tlenku azotu (NO2) będzie mniej o ponad 3 tony. Do atmosfery dostanie się również mniej sadzy HS (ponad 600 kg). Oszczędności paliwa to więcej niż 500 ton. Odzysk prądu wytworzonego przy hamowaniu to około 404 GWh. Wszystkie podane tutaj wartości biorą pod uwagę eksploatację siedmiu pociągów przez okres 12 miesięcy.

Klimatyzacja, Wi-Fi i miejsce na rowery

Pociągi hybrydowe mają na pokładzie klimatyzację, internet bezprzewodowy, monitoring, elektroniczny system informacji pasażerskiej, sygnalizację przeciwpożarową, defibrylator, rampy ładunkowe dla wózków… Lista udogodnień jest jeszcze długa. W pociągach jest 150 miejsc siedzących i 160 stojących, miejsce do przewozu rowerów.

Napęd w hybrydach

Hybrydowy napęd składa się z czterech elektrycznych silników trakcyjnych o łącznej mocy 1600 kW. Są one zasilane z sieci elektrycznej przy użyciu odbieraka prądu i jednostki napędowej. Ona natomiast jest złożona z dwóch silników spalinowych i generatorów prądu. Generatory są potrzebne na tych trasach, na których nie ma sieci trakcyjnej. Pociągi hybrydowe są wyposażone w najnowocześniejsze systemy bezpieczeństwa ruchu. maksymalna prędkość pociągów to: 160 km/h (napęd z sieci trakcyjnej) i 120 km/h (silniki diesla).

Koszt zakupu siedmiu pociągów hybrydowych przez Województwo Zachodniopomorskie to ponad 170 mln zł brutto. Częściowo ta inwestycja została dofinansowana z środków Unii Europejskiej.

Autor: Infoludek.pl szczecin@infoludek.pl