Kolejne pociągi hybrydowe na Pomorzu Zachodnim

Zachodniopomorskie jest pierwszym regionem, który zainwestował w pociągi hybrydowe. Dwa z nich już kursują ze Szczecina do Kołobrzegu. Zarząd Województwa poinformował, że zamówionych zostało kolejnych 5 takich pojazdów. Inwestycja pochłonie 100 mln zł netto, ale znacząco wpłynie na komfort wygodę pasażerów oraz ochronę środowiska.

Dwunapędowy zespoły trakcyjne to komfort i bezpieczeństwo podróży, a także ogromne ułatwienie w organizacji transportu kolejowego. Hybrydy będą kursować tam, gdzie niecała trasa jest zelektryfikowana i krótszy lub dłuższy odcinek trzeba przejechać na silnikach diesla.

Pociągi hybrydowe mogą kursować na trasach zelektryzowanych, a nie wszystkie odcinki to zapewniają. Jak potwierdza marszałek Olgierd Geblewicz: „Często z konieczności wykorzystywane są tam spalinówki, mimo że na przykład połowę dystansu można by przejechać na pantografie. W hybrydach przełącza się źródło zasilania, co oznacza oszczędność paliwa i ograniczenie emisji spalin. Podwójny napęd pozwala chronić środowisko i zoptymalizować zarządzanie taborem kolejowym. Pociągi hybrydowe mają nie tylko nowoczesne silniki, ale również bardzo nowocześnie zaprojektowaną i wyposażoną przestrzeń pasażerską, co doceniają już podróżujący ze Szczecina do Kołobrzegu. Jesteśmy krajowym liderem w unowocześnieniu taboru i podnoszeniu jakości przewozów pasażerskich. Stawiamy na bezpieczeństwo i ochronę środowiska. 2021 ogłosiliśmy rokiem ekologicznym na Pomorzu Zachodnim. Zakup pociągów hybrydowych to jedno z najważniejszych przedsięwzięć, które chcemy zrealizować”.

Zamówione pociągi hybrydowe mają być dostarczane etapami. Dwie z pięciu zamówionych hybryd przyjadą na Pomorze Zachodnie już w połowie lipca. Pociągi będą posiadać malowanie, które nawiązuje do symboli regionu.

Nowe pojazdy będą kursowały ze Szczecina do Kołobrzegu, Koszalina i Szczecinka, ale z powodzeniem mogą być też wykorzystywane do obsługi Szczecińskiej Kolei Metropolitalnej czy usprawnienia transportu na lotnisko w Goleniowie.

Hybryda bursztynowa i zielona

To dwa pociągi hybrydowe, którymi już podróżują pasażerowie. Wszystkie wyposażone są w klimatyzację, internet bezprzewodowy, monitoring, elektroniczny system informacji pasażerskiej, sygnalizację przeciwpożarową, defibrylator, rampy ładunkowe dla wózków itd. W wagonach jest 150 miejsc siedzących plus 160 stojących oraz przestrzeń do przewozu rowerów.

Pociągi produkuje nowosądecki NEWAG S.A. Pojazdy wyposażone są w najnowocześniejsze systemy bezpieczeństwa ruchu, a ich maksymalna prędkość to: 160 km/h (napęd z sieci trakcyjnej) i 120 km/h (silniki diesla).

 

Autor: Infoludek.pl szczecin@infoludek.pl