GDDKiA podpisała umowy na realizację S10 między Szczecinem a Piłą

Podpisano umowy na zaprojektowanie i budowę odcinków S10 od Szczecina do Piły o łącznej długości około 113 km. Umowy dla pozostałych sześciu odcinków powinny być podpisane w ciągu najbliższych kilku tygodni. Zakończenie realizacji drogi S10 na terenie Pomorza Zachodniego planowane jest w 2028 roku.

Odcinek drogi S10 Suchań – Recz o długości 19,6 km wybuduje konsorcjum firm Kobylarnia i Mirbud za kwotę 667,52 mln złotych, a odcinek Piecnik – Wałcz o długości 16 km za kwotę 552,2 mln złotych firma Budimex.

umowy na realizację S10 między Szczecinem a Piłą
Źródło: GDDKiA Szczecin

Terminy realizacyjne

Inwestycje, zapisane w Rządowym Programie Budowy Dróg krajowych do 2030 roku, prowadzone będą w formule Projektuj i buduj. Wykonawcy będą mieli 10 miesięcy od podpisania umowy na opracowanie projektu budowlanego i złożenie wniosku o wydanie decyzji ZRID. Procedowanie może zająć siedem miesięcy, a na prace w terenie przypadną kolejne 22 miesiące. Z czasu realizacji robót wyłączone będą okresy zimowe od 16 grudnia do 15 marca.

Zgodnie z powyższymi terminami budowa w terenie powinna rozpocząć się pod koniec 2025 r. Przy sprawnym przebiegu całego procesu administracyjno-budowlanego kierowcy z nowej trasy skorzystają w 2028 r.

Odcinek S10 Suchań – Recz

Trasa rozpocznie się przed węzłem drogowym Suchań. Od tego miejsca nowa droga odejdzie na północ od obecnego przebiegu DK10 i będzie biegła po nowym przebiegu na całym odcinku. S10 ominie od północy również Wapnicę i Recz. Na przecięciu z DW151 zlokalizowany będzie węzeł drogowy Recz, a odcinek zakończy się około 1,2 km za nim.

W ramach inwestycji przewidziano budowę dwóch węzłów drogowych – Suchań i Recz. Powstanie również 14 obiektów mostowych – 11 wiaduktów, dwie estakady oraz most. Wybudowane zostaną również da dolne przejścia dla zwierząt.

Odcinek S10 Piecnik – Wałcz

Odcinek rozpocznie się przed węzłem drogowym Piecnik i za nim trasa odejdzie na północ od obecnego przebiegu DK10 i będzie biegła nowym śladem między Górnicą Jeziorkiem. Na wschód od Piławy wejdzie w przebieg obecnej DK10 włączając się do istniejącego węzła Wałcz Zachód na obwodnicy Wałcza w ciągu S10.

W ramach inwestycji przewidziano budowę węzła drogowego Piecnik. Na tym odcinku powstanie siedem wiaduktów i estakada oraz siedem górnych przejść dla zwierząt i dwa dolne.

umowy na realizację S10 między Szczecinem a Piłą
Źródło: GDDKiA Szczecin

Ponad 113 km nowej drogi ekspresowej 

S10 Szczecin – Piła będzie dwujezdniową drogą ekspresową z dwoma pasami ruchu w każdą stronę. Budowę drogi podzielono na osiem odcinków realizacyjnych. Wybudowany zostanie fragment łączący węzeł Szczecin Kijewo (autostrada A6) z gotowymi już odcinkami od Zdunowa (granica Szczecina) do końca obwodnicy Stargardu oraz siedem odcinków od Stargardu do Piły (z wyłączeniem funkcjonującej już od 2020 roku obwodnicy Wałcza).

Na trasie przewidziano budowę trzynastu węzłów drogowych oraz między innymi 56 wiaduktów, ośmiu estakad i 20 przejść górnych dla zwierząt. Powstaną też trzy pary Miejsc Obsługi Podróżnych i Obwód Utrzymania Drogi.

Korzyść dla kierowców i mieszkańców

Nowa droga ekspresowa S10 Szczecin – Piła będzie omijała miejscowości, przez które przebiega obecna DK10, między innymi Suchań, Recz, Kalisz Pomorski i Mirosławiec. Mieszkańcy odetchną od ruchu tranzytowego, który jest szczególnie uciążliwy ze względu na to, że na DK10 aż 30% ruchu stanowią pojazdy ciężarowe. Kierowcy również odczują poprawę będzie się jeździło wygodniej. Droga umożliwia również utrzymanie stałej i wyższej niż na zwykłej drodze krajowej prędkości jazdy, dzięki temu czas przejazdu ulegnie znaczącemu skróceniu. Obecnie przejazd od autostrady A6 w Szczecinie do skrzyżowania DK10 i DK11 na północ od Piły zajmuje przy średnim ruchu drogowym około dwie godziny, po wybudowaniu S10 czas przejazdu skróci się o 40 minut.

Przygotowanie inwestycji 

W latach 2018-2019 była przygotowywana dokumentacja środowiskowa dla S10 Stargard – Piła. Szczegółowe inwentaryzacje przyrodnicze umożliwiły wskazanie optymalnego przebiegu trasy. W lipcu 2021 roku uzyskano decyzję środowiskową, która ustaliła przebieg 108 km drogi ekspresowej.

Następnie na początku 2022 roku podpisano umowy na opracowanie koncepcji programowych wraz z wykonaniem badań podłoża. Prace dokumentacyjne wraz z pracami terenowymi – sondowaniami i wierceniami na całym przebiegu trasy zostały zakończone w ubiegłym roku, co dało możliwość rozpoczęcia przetargów na realizację S10.

Odrębnie przebiegał proces przygotowawczy dla pierwszego patrząc od strony Szczecina odcinka S10 Szczecin Kijewo – Zdunowo. W 2018 roku podpisano umowę na opracowanie dokumentacji niezbędnej do realizacji inwestycji w formule Projektuj i buduj. Od roku 2020 trwało uzyskiwanie decyzji środowiskowej. Pod koniec roku 2022 została uzyskana decyzja środowiskowa, jej wydanie umożliwiło realizację badań podłoża dla wybranego wariantu.

Połączenie Zachodniego Pomorza z centrum kraju 

Droga S10, o długości ok. 410 km, będzie łączyła Szczecin przez Piłę, Bydgoszcz i Toruń z aglomeracją Warszawską. Realizacja wszystkich brakujących odcinków zapisana jest w Rządowym Programie Budowy Dróg Krajowych do 2030 r. Będzie to bezpośrednie połączenie regionów Pomorza Zachodniego, północy Wielkopolski, województwa kujawsko-pomorskiego oraz Mazowsza. Dzięki tej drodze powstanie alternatywny szlak transportowy na północ od autostrady A2.

Obecnie kierowcy oprócz wspomnianego wcześniej odcinka od Zdunowa do Stargardu oraz obwodnicy Wałcza w województwie zachodniopomorskim korzystają także z trzech innych odcinków S10. To obwodnica Wyrzyska (w części jednojezdniowa) w woj. wielkopolskim oraz Bydgoszcz Zachód – Bydgoszcz Południe i Toruń Zachód – Toruń Południe (jednojezdniowa) w woj. kujawsko-pomorskim. To w sumie ok. 60 km.

W realizacji w formule projektuj i buduj są cztery odcinki od węzła Bydgoszcz Południe do węzła Toruń Południe. Trwa uzyskiwanie decyzji ZRID, pierwsze prace powinny ruszyć jeszcze w tym roku.

W przygotowaniu znajdują się odcinki Wyrzysk – Bydgoszcz (40 km) oraz A1 – Obwodnica Aglomeracji Warszawskiej. Pierwszy z nich uzyskał w listopadzie 2022 decyzję o środowiskowych uwarunkowaniach, a w lutym br. podpisaliśmy umowę na rozpoznanie i badanie podłoża z elementami Koncepcji programowej. W przypadku drugiego projektanci pracują nad Studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowym (STEŚ). Trwają też prace przygotowawcze związane z poszerzeniem około 35 km autostrady A1 na odcinku Toruń – Włocławek, który będzie miał wspólny przebieg z S10, o dodatkowy pas ruchu.

Na terenie woj. wielkopolskiego, złożono wnioski o uzyskanie DŚU dla odcinka Piła – Wyrzysk (o długości ok. 28 km) oraz dla dobudowy drugiej jezdni dla obwodnicy Wyrzyska (na odcinku 5 km).

Zobacz także:

Inwestycje drogowe na Pomorzu Zachodnim. Które z nich są w fazie przygotowania, a które w trakcie realizacji

 

Autor: Infoludek.pl szczecin@infoludek.pl