Drążenie tunelu w Świnoujściu ma rozpocząć się w marcu 2021 roku

Urząd Miasta Świnoujście poinformował, że na wczorajszym spotkaniu w Ministerstwie Inwestycji i Rozwoju przyjęto harmonogram budowy tunelu pomiędzy wyspami Wolin i Uznam.

W spotkaniu wzięli udział m.in. Prezydent Świnoujścia Janusz Żmurkiewicz, Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Infrastruktury Marek Chodkiewicz, Wojewoda Zachodniopomorski Tomasz Hinc, Dyrektor Centrum Unijnych Projektów Transportowych Przemysław Gorgol, Generalny Dyrektor Dróg Krajowych i Autostrad Tomasz Żuchowski oraz przedstawiciel wykonawcy (konsorcjum PORR) Piotr Kledzik.

Zgodnie z przyjętym wczoraj harmonogramem realizacji inwestycji, złożenie wniosku o ZRID (pozwolenie na budowę) nastąpi w lipcu tego roku, co pozwoli na uzyskanie decyzji do końca grudnia. Jeśli nie nastąpią jakieś nieprzewidziane przeszkody, to rozpoczęcie drążenia tunelu rozpocznie się w marcu 2021. Zakończenie budowy wraz z uzyskaniem decyzji na użytkowanie jest planowane na wrzesień 2022 roku, czyli w ciągu 48 miesięcy od podpisania umowy z wykonawcą (nastąpiło we wrześniu 2018 roku).

–  W marcu 2021 roku rozpocznie się samo drążenie tunelu maszyną TBM. Ale przecież wcześniej trzeba wszystko przygotować: drogi dojazdowe, budynek centrum kontroli ze stacją transformatorową, wybudować odcinki tunelu metodą odkrywkową (to te jeszcze przed wejściem pod wodę) oraz komory startową i odbiorową dla maszyny TBM – mówi Prezydent Świnoujścia Janusz Żmurkiewicz– Dopiero jak to będzie gotowe można rozpocząć drążenie tunelu pod wodą.

Całkowita długość inwestycji to około 3,4 kilometra, w tym 1,44 kilometra jednorurowego tunelu, który zostanie wykonany w technologii tarczy drążonej TBM (ang. Tunnel Boring Machine). Średnica wewnętrzna tunelu będzie wynosić 12 metrów. Zostanie w nim wykonana dwukierunkowa jezdnia z pasami ruchu o szerokości 3,5 metra, a poniżej jezdni powstanie galeria ewakuacyjna.

Wykonawcą tunelu pod Świną będzie konsorcjum firm Porr S.A., Porr Bau GmbH, Gülermak Agir Sanayi Inşaat ve Taahhüt A.S oraz Energopol – Szczecin S.A. Koszt inwestycji to ponad 793 miliony złotych.

Autor: Infoludek.pl szczecin@infoludek.pl