Budowa tunelu w Świnoujściu – potężna tarcza znalazła się w komorze startowej [zdjęcia]

Ogromne dźwigi opuściły głowicę urabiającą do komory startowej, gdzie maszyna TBM rozpocznie drążenie tunelu pod Świną. Tarcza ma 13,46 metrów średnicy i waży 280 ton. Wcześniej została zmontowana na powierzchni, przy szybie startowym. Już w marcu rozpocznie wiercenie tunelu pod dnem Świny.

Maszyna TBM składa się z 98 zestawów, tarczy, pomostu i trzech suwnic. Częściowo jest montowana na powierzchni, przy komorze startowej, a częściowo w jej wnętrzu. Tarczę najpierw złożono na placu budowy, a następnie opuszczono ją do komory startowej. Podobnie jak łożysko, które już wcześniej znalazło się w tunelu.

budowa tunelu w Świnoujściu tarcza w komorze startowej
Fot. Urząd Miasta Świnoujście/Sweco

– Cieszę się, że wszystko odbywa się terminowo i zgodnie z planem. Z każdym dniem jesteśmy coraz bliżej chwili, gdy rozpocznie się wiercenie tunelu pod dnem Świny – mówi Prezydent Świnoujścia Janusz Żmurkiewicz. – Montaż całej maszyny ma zakończyć się w lutym. Wtedy też zacznie się rozruch technologiczny

budowa tunelu w Świnoujściu tarcza w komorze startowej
Fot. Urząd Miasta Świnoujście/Sweco

Maszyna Tunnel Boring Machine maksymalnie będzie mogła wydrążyć nawet 6 centymetrów tunelu w ciągu minuty. Jednocześnie ma układać betonowe pierścienie, których docelowo będzie 780. W ciągu doby TBM ułoży średnio 5-6 takich pierścieni, czyli przygotuje ok. 10-12 metrów tunelu.

budowa tunelu w Świnoujściu tarcza w komorze startowej
Fot. Urząd Miasta Świnoujście/Sweco

Cały czas trwają również prace w szybie startowym, który na bieżąco jest odwadniany.

Zmieniono lokalizację rozpory w otworze technologicznym w stropie górnym. Kontynuowane jest też odwadnianie wykopu rampy i tunelu wjazdowego, czyli w segmentach od S1 do S11. Kontynuowany jest montaż stacji STP (Slurry Treatment Plant), gdzie płuczka wiertnicza będzie poddawana oczyszczaniu od urobku, aby możliwe było jej ponowne wykorzystanie.

budowa tunelu w Świnoujściu tarcza w komorze startowej
Fot. Urząd Miasta Świnoujście/Sweco

Na terenie inwestycji odbywa się przebudowa i budowa sieci uzbrojenia terenu. Wykonywane są prace wykończeniowe przy zbiorniku retencyjnym R1. W zeszłym tygodniu humusowano skarpy i budowano opaskę wokół zbiornika.

Intensywne prace prowadzone są też po drugiej stronie Świny, na wyspie Wolin, gdzie maszyna zakończy prace.

budowa tunelu w Świnoujściu tarcza w komorze startowej
Fot. Urząd Miasta Świnoujście/Sweco

W komorze odbiorczej trwa wykop do poziomu stropu górnego, czyszczenie zamków w ścianach szczelinowych dla połączenia z płytą stropu górnego oraz wyrównywanie ścian szczelinowych. Dodatkowo zasypywano pachwiny na zewnątrz ścian szczelinowych oraz odwadniano komorę odbiorczą TBM. Odwadnianie wykopów odbywało się również w segmentach od R1 do R 16 tunelu odkrywkowego oraz rampy. W rejonie tym wykonywano przesłonę jet-grouting. W segmentach R14 – R16 budowano studnie odwodnieniowe.

Trwają prace przy organizacji placu budowy. Utwardzane są place składowe i montażowe. Wykonywane są piezometry. Odbywa się montaż schodni w komorze odbiorczej.

Koszt tej inwestycji to 912 462 026,68 PLN, z czego 775 677 722,67 PLN to dofinansowanie z Unii Europejskie (85 procent). Resztę inwestor Gmina Miasto Świnoujście dokłada z własnego budżetu. Prace zakończą się w III kwartale 2022 roku.

Autor: Infoludek.pl szczecin@infoludek.pl