Po krótkiej przerwie ponownie startuje Dziecięcy Uniwersytet Technologiczny „DUTEK”. W rekrutacji mogą wziąć udział dzieci i młodzież szkół podstawowych z klas od 2 do 8. Nabór on-line rozpoczął się 27 stycznia 2025 roku o godzinie 9:00.
Historia Dziecięcego Uniwersytetu Technologicznego w Szczecinie „DUTEK” sięga 2009 roku, kiedy Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie, podjął inicjatywę utworzenia programu wspomagającego edukację dzieci szkół podstawowych. W roku 2010 DUTEK otrzymał status Ministerstwa Edukacji Narodowej: „Miejsca Odkrywania Talentów”. Od 2018 roku, do kwietnia 2019 roku projekt był współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Programu Operacyjnego Edukacja i Wiedza. Ostatnia edycja odbyła się w roku akademickim 2021/2022.
Uczelnia postanowiła reaktywować ten program. DUTEK ma rozbudzać pasje, wprowadzać dzieci w świat nauki, otwierając im oczy na magię drzemiącą w otaczających nas na co dzień zjawiskach przyrodniczych i fizycznych.
Dla kogo, gdzie i kiedy
Zajęcia będą miały charakter warsztatowy lub pokazowy, potrwają od 45 do 60 minut. Będą realizowane na 11 Wydziałach i w 2 jednostkach ogólnouczelnianych ZUT: Akademickim Biurze Karier i Biurze Wsparcia Osób z Niepełnosprawnościami, w różnych lokalizacjach Szczecina. Spotkania będą odbywały się w soboty, według harmonogramu, który zostanie opublikowany najpóźniej w ostatnim tygodniu lutego na stronie internetowej. Zaplanowano 26 grup po 15 osób w kategoriach wiekowych: 2-3 klasa (10 grup), 4 klasa (10 grup), 5-6 klasa (4 grupy) i klasa 7-8 (2 grupy).
Studia dla najmłodszych rozpoczną się 22 lutego (inauguracja roku akademickiego), a ostatnie zajęcia zaplanowano na 14 czerwca. Rekrutacja on-line wystartowała 27 stycznia o godzinie 9:00.
Studenci DUTKa będą się bawić, doświadczać, poznawać świat nauki w możliwie jak najbardziej przestępny sposób. Dzieciaki dowiedzą się jak powstaje paliwo z glonów, pod czujnym okiem naszych naukowców pobawią się ciekłym azotem, zbudują zamki z piasku czy nauczą reanimować psa. W Symulatorium Dostępności zobaczą świat z innej perspektywy, poczują, jak porusza się osoba na wózku, jak „widzi” osoba niedowidząca, co czuje osoba niedosłysząca, albo jak to jest być osobą starszą. Eksperymenty, które podopieczni wykonają na Wydziale Technologii i Inżynierii Chemicznej na długo rozbudzą ich wyobraźnię, a na Wydziale Nauk o Żywności i Rybactwa przygotują zdrowe słodycze.
Koszt uczestnictwa dziecka jest płatny i wynosi 600 zł.
Opis zajęć
Główka pracuje, mózg się kreuje!
Akademickie Biuro Karier
Prowadzący: mgr Katarzyna Kulpa-Jacewicz – doradca zawodowy ZUT
Zajęcia z twórczego oraz kreatywnego myślenia, mają za zadanie nauczyć dziecko pewnych umiejętności, które będą służyć mu przez całe życie. Twórcze myślenie to szukanie nieszablonowych rozwiązań, świeżych i wartościowych. Zajęcia będą prowadzone w sposób warsztatowy, poprzez szereg ćwiczeń i zabaw, które pobudzą dziecko do twórczego i kreatywnego myślenia, pokonując przy tym szereg barier. Na warsztatach uczestnicy będą tworzyć niesamowite prace oraz rozwiązywać nietypowe zagadki twórcze.
W obecnym czasie potrzebę rozwijania kreatywności podkreślają wszystkie instytucje, które badają kompetencje przyszłości. Twórczego myślenia można się nauczyć, choć w programach szkolnych często brakuje na to czasu. Wiedza przekazana w atrakcyjny sposób pokaże dziecku, że warto się uczyć nowych rzeczy, które zaowocują na pewno w przyszłości i pomogą w dalszej drodze edukacyjnej. Jakie umiejętności zdobędzie dziecko w czasie warsztatów? Nauczy się logicznego, przestrzennego, kreatywnego myślenia; rozwinie seniorkę i motorykę; będzie twórczo i nieschematycznie myśleć; będzie budować indywidualizm; zwiększy potencjał intelektualny; nauczy się zdrowej rywalizacji, przyjmowania niepowodzeń, pracy w grupie; pomoże zainteresować nauką; rozwinie pasję i ciekawość świata, chęć odkrywania.
Czy wiesz, jak to jest?
Biuro Wsparcia Osób z Niepełnosprawnością ZUT / Symulatorium Dostępności
Prowadzący: mgr Anna Zawadzka-Wdowiak / dr inż. Dominika Plust
Wszyscy jesteśmy wyjątkowi! Każdy z nas ma własną, odrębną perspektywę i doświadczenia. Czasami możemy napotkać wyzwania, ponieważ działamy lub postrzegamy świat inaczej, tymczasowo lub na stałe. Inaczej widzimy, słyszymy, poruszamy się. Uczestnicy poczują, jak porusza się osoba na wózku, jak „widzi” świat osoba niewidoma lub widząca świat inaczej, poczują co czuje osoba niedosłysząca, albo jak to jest być osobą starszą. Te spostrzeżenia mogą głęboko ukształtować naszą empatię, współczucie i zrozumienie ludzkiej natury. Akceptacja naszych różnic jest nie tylko szlachetnym dążeniem, ale także niezbędnym krokiem w kierunku stworzenia bardziej integracyjnego i harmonijnego społeczeństwa. Zajęcia realizujemy w Symulatorium Dostępności – wyjątkowym miejscu, gdzie uczestnicy doświadczając tego, co niektóre osoby mają na co dzień, lepiej zrozumieją, jak można im pomóc. Podczas części zajęć będziemy korzystać z wirtualnej rzeczywistości – VR.
Nasze małe miasto!
Wydział Architektury
Prowadzący: Mateusz Freidenberg – student ZUT kierunku Architektura – absolwent DUTKA
Uczestnicy zajęć wykreują miasto swoich potrzeb, stworzą przyjazne dla siebie miejsca oraz omówią co jest dla użytkowników najpotrzebniejsze. Na zajęciach poznają różne typy budynków jakie tworzą siatkę miasta na bazie prostych modeli budynków stworzonych podczas warsztatów. Następnie zaprojektują dzielnice z gotowych modeli, tak by spełniały nasze potrzeby – tak zwane miasta 15 minutowe, omawiając zaprojektowanie najważniejszego elementu w danej dzielnicy dla każdej z grup (może to być boisko, plac zabaw, park itp.). Na koniec połączą dzielnice tworząc całe miasto.
Jak uratować psa? Czyli nauka techniki reanimacji psów.
Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt
Prowadzący: dr hab. inż. Adam Lepczyński, prof. ZUT
Co drugi Polak mieszka pod wspólnym dachem z jakimś zwierzęciem domowym. Najczęściej ludziom towarzyszą psy. Pies to więcej niż kumpel czy nawet przyjaciel – to członek rodziny. Czy potrafimy im pomóc w przypadku utraty przytomności? Podczas zajęć uczestnicy nauczą się udzielania pierwszej pomocy psom. Jak? Z użyciem specjalistycznego fantomu do symulacji resuscytacji (trudne słowo) krążeniowo-oddechowej u psa. Czy warto? Oczywiście, być może dzięki tej wiedzy zostanie uratowane życie najlepszego Przyjaciela.
Budujemy zamki z piasku!
Wydział Budownictwa i Inżynierii Środowiska
Prowadzący: dr inż. Magdalena Olszewska
Czy Twoje dziecko uwielbia tworzyć i odkrywać tajemnice natury? Na Naszych niezwykłych zajęciach „Jak zbudować zamek z piasku?” rozwinie swoją kreatywność, zdobędzie nową wiedzę i będzie się wspaniale bawić! Podczas 60 minut dzieci odkryją tajemnice różnych rodzajów piasku i profesjonalne ich nazewnictwo. Dowiedzą się, jakie właściwości mają różne rodzaje piasku i jakie znaczenie mają one przy budowie zamków z piasku oraz faktycznych budowli ziemnych.
Przez zabawę odkryją, jak usztywnić sypki piasek, aby stał się twardy i trwały; jakie są podstawowe prawa fizyki związane z budową, które już znają ze szkoły, i jak można je wykorzystać w praktyce. Wykładowca poprowadzi zajęcia w sposób dostosowany do wieku uczestników. Dla klas 1-3 i 4-6 lekka forma zabawy połączona z nauką, a dla starszych klas 7-8 uwzględniona zostanie już podstawowa wiedza z fizyki, aby dzieci mogły zobaczyć, jak nauka przenosi się w życie codzienne i jak jest związana z rzeczywistością. W praktyce dzieci będą budować własne zamki z piasku, a na koniec przystąpią do próby wytrzymałościowej, aby sprawdzić, czy ich budowla ziemna wytrzyma wszelkie wyzwania!
Magia pieniądza!
Wydział Ekonomiczny
Prowadzący: dr Dawid Dawidowicz
Na zajęciach uczestnicy dowiedzą się co to jest system monetarny. Poznają banknoty z różnych krajów. Dowiedzą się jakimi pieniędzmi można płacić w Europie, a jakimi poza nią.
Sprawdzą empirycznie, jakie systemy zabezpieczeń przed fałszowaniem mają pieniądze. Zobaczą i praktycznie użyją testerów banknotów i dokumentów. Będą mogli też po prostu zjeść 200 lub 500 Euro i zobaczyć, jak smakuje pieniądz. Będą też mogli poczuć w dłoniach, ile waży 100 000 złotych. Starsza młodzież dowie się czym jest płynność pieniądza? Skąd się biorą pieniądze w bankomacie? Jak uniknąć zagrożeń związanych z korzystaniem z kart płatniczych i bankomatów.
Fotonika dla małych i dużych
Wydział Elektryczny
Prowadzący: dr inż. Grzegorz Żegliński, prof. ZUT / mgr inż. Andrzej Niesterowicz
W formie zabawy dzieci i młodzież poznają podstawy fotoniki – to nauka o wykorzystaniu światła. Dowiedzą się, jak światłem wysłać informacje. Jak zachowuje się wiązka światła, kiedy użyjemy pryzmatów i soczewek? Czy światło może się załamać jak każdy człowiek albo rozszczepić? Jak działa soczewka wklęsła i wypukła? Poznają działanie światłowodów, oka ludzkiego, kalejdoskopu optycznego, kompasu optycznego. Na zajęciach zobaczą także tęczę i wcale nie musi padać wcześniej deszcz.
Magiczny wektor, czyli podróż do cyfrowego świata grafiki wektorowej
Wydział Informatyki
Prowadzący: mgr inż. Ewa Lisaj
Magiczny wektor, to zajęcia, podczas których uczestnicy przeniosą się w cyfrowy świat grafiki wektorowej. Poznają od podstaw zasady tworzenia elementów graficznych, wykreują skomplikowane obiekty zaczynając od najprostszych kształtów i figur geometrycznych. Podejmą próbę ujarzmienia fontów „łamiąc” zasady typografii, poznają kreatywne i artystyczne oblicze informatyki tworząc kolaże i obrazy przy użyciu programów do grafiki wektorowej. Ostatecznie decyzja pozostanie w rękach uczestników czy wystarczy im przestrzeni 2D… czy ruszymy w trzeci wymiar!
Świat tworzyw polimerowych – drugie życie butelki
Wydział Inżynierii Mechanicznej i Mechatroniki
Prowadzący: dr hab. inż. Magdalena Kwiatkowska, prof. ZUT
Tworzywa sztuczne to materiały obecne wokół nas niemal wszędzie. Zastępują one skutecznie drewno, metal i szkło, np. do otrzymania butelek, opakowań po serku na śniadanie, czy ubrań na zimę. Często, kiedy przestajemy z nich korzystać, wyrzucamy je do śmieci, a niestety większość trafia na wysypiska odpadów i tam może zalegać nawet setki lat. Ale może można temu jakoś zapobiegać? Oczywiście, że tak!! Na zajęciach poznamy sposób wykorzystywania takich już raz użytych materiałów. Jest to właśnie Recykling. Dzięki recyklingowi mniej zaśmiecamy środowisko. Na warsztatach uczestnicy dowiedzą się jakie są sposoby segregowania odpadów, po co to się robi i, przede wszystkim, dlaczego warto segregować śmieci. Uczestnicy wykorzystując różne już raz użyte tworzywa, np. butelki, nakrętki, postarają się im dać „drugie życie”, tworząc z nich fantazyjne kształty, zabawki i wiele innych…na co tylko wyobraźnia pozwoli.
Jazda na glonach, czyli o zielonych minifabrykach biopaliwa!
Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa
Prowadzący: dr hab. inż. Małgorzata Hawrot-Paw, prof. ZUT
Na zajęciach dzieci poznają jednokomórkowe glony – organizmy, które potrzebują do życia światła słonecznego, wody, dwutlenku węgla oraz soli mineralnych. Zobaczą, jak hoduje się je w bioreaktorach. Czy wiecie, że w sprzyjających warunkach potrafią się błyskawicznie namnażać, wytwarzając olbrzymią ilość biomasy? Najważniejszym składnikiem tej glonowej biomasy są tłuszcze, które gromadzą się w komórkach, skąd próbują je wydobyć badacze, aby przerobić na biopaliwo. Kiedy będziemy jeździć na glonach? Kto wie… może już niedługo. Może także uda zobaczyć, jak glony świecą w ciemnościach?
Słodkie i nieszkodliwe – czy to jest możliwe
Wydział Nauk o Żywności i Rybactwa
Prowadzący: dr inż. Katarzyna Felisiak
Niemal wszyscy lubią słodycze – i dzieci, i dorośli. Podstawowym składnikiem słodyczy jest cukier. Niestety, nadmiar cukru wpływa źle na zdrowie, powoduje wzrost masy i prowadzi do wielu chorób. Czy można cieszyć się słodkościami, nie szkodząc zdrowiu? Czy są słodycze lepsze i gorsze dla zdrowia? Czy można samodzielnie zrobić pyszności, nawet jeśli się jeszcze nie umie gotować? Na te i wiele innych pytań młodzi studenci znajdą odpowiedzi na warsztatach, gdzie przygotują i skosztują niezwykłych słodyczy.
Zabawy z ciekłym azotem
Wydział Techniki Morskiej i Transportu
Prowadzący: dr inż. Wojciech Tuchowski
W trakcie zajęć uczestnicy dowiedzą się co to jest ciekły azot, jakie ma właściwości i zastosowanie. Będą mieli okazję (w asyście prowadzącego) samodzielnie wykonać eksperymenty z użyciem ciekłego azotu. Tematyka pokazów obejmować będzie m.in.: wpływ niskich temperatur na właściwości materiałów rozciągliwych; zamrażanie różnych przedmiotów za pomocą ciekłego azotu; skraplanie powietrza za pomocą ciekłego azotu; wybuch „bomby azotowej”; reakcje ciekłego azotu z wrzącą woda – azotowy wulkan.
Magiczne laboratorium chemiczne
Wydział Technologii i Inżynierii Chemicznej
Prowadzący: dr hab. inż. Karolina Kiełbasa, prof. ZUT
Warsztaty chemiczne dla młodych odkrywców i miłośników eksperymentów! Bez nudnej teorii – tylko fajne pokazy. Poznawanie sekretów chemii w niezwykły sposób! Widowiskowe eksperymenty w niebanalny sposób przedstawią piękno chemi. Niektóre z propozycji to: chemiczny wulkan, ogródek chemiczny, samozapłon, szalona piana, chemiczna lokomotywa, mrożone balony, chemiczna „kuchnia molekularna” i wiele innych ciekawostek.
Autor: Infoludek.pl szczecin@infoludek.pl