Szczecińskie liceum znalazło się na drugiej lokacie w ogólnopolskim rankingu!

Szczecińskie liceum znalazło się na drugim miejscu w ogólnopolskim rankingu Fundacji Zwolnieni z Teorii. Fundacja wyróżniła 411 szkół z całego kraju. Każda z placówek została doceniona za wzmacnianie kompetencji miękkich uczniów, których rozwój jest ogromnym wyzwaniem dla sektora edukacji.

Szczecińskie liceum z drugim miejscem

I Prywatne Liceum Ogólnokształcące w Szczecinie uplasowało się na drugim miejscu. W czołówce znalazły się również szkoły z Siemianowic Śląskich, Warszawy i Lubina. Wyniki ogłoszono 21 kwietnia na Torze Służewiec w Warszawie, podczas Wielkiego Finału, w którym wzięło udział ponad 3,5 tys. osób zainteresowanych edukacją praktyczną, działalnością społeczną i przygotowaniem nowego pokolenia do wejścia na rynek pracy.

To jedyny w Polsce ranking, który kwalifikuje szkoły średnie na podstawie realnych osiągnięć i zaangażowania placówek we wspieranie rozwoju uczniów kształtujących tzw. kompetencje przyszłości (tzw. 4K), czyli krytyczne myślenie, kreatywność, komunikacja i kooperacja. Organizatorzy rankingu podkreślają, że to umiejętności niezbędne do budowania dobrostanu psychicznego młodzieży oraz budowania w nich sprawczości. Dane, którymi dysponuje Komenda Główna Policji wskazują, że coraz więcej najmłodszych Polaków dokonuje prób samobójczych. W 2022 roku odnotowano ponad 2 tys. takich prób wśród osób do 18. roku życia. Eksperci alarmują, że młodzi ludzie czują się samotni, a nawet odizolowani. Wpływ na rozwój problemu ma nie tylko życie prywatne i sytuacja domowa, ale również szkoła.

– Z rozmów z uczniami wynika, że wiele szkół koncentruje się głównie na nauczaniu i wynikach maturalnych. Niestety, stara metoda „zakuj, zdaj i zapomnij” nadal funkcjonuje. Szkoły wyróżnione w rankingu Zwolnionych z Teorii szukają nowej drogi. Dzięki działaniu społecznemu młodzież z tych szkół nie tylko wzmacnia siebie, ale też uczy się reagować na szybko zmieniający świat i z łatwością odnajdzie się na rynku pracy – mówi Marcin Bruszewski, wiceprezes fundacji Zwolnieni z Teorii

Młodzi muszą być gotowi do wejścia na rynek pracy

Pracodawcy w XXI wieku szczególnie doceniają pracowników, którzy potrafią myśleć kreatywnie i sprawnie działają przy wielu czynnikach zewnętrznych, które dotykają społeczeństwo.

– Patrząc na rynek pracy widzimy, że wkracza na niego zupełnie nowa generacja pracowników. To młode, ambitne osoby, które wiedzą czego chcą, choć przyszło im stawiać pierwsze zawodowe kroki w niestabilnym i wymagającym środowisku. Dla pracodawców zawsze jednak ważne będą kompetencje, które uczestnicy olimpiady Zwolnieni z Teorii zdobywają dzięki realizacji swoich projektów społecznych. Umiejętność zarządzania czasem, komunikatywność, praca w grupie, autoprezentacja – to tylko jedne z wielu kompetencji uczniów, które sprawią, że w oczach rekruterów będą oni cennymi kandydatami, którzy mogą liczyć na większy wybór ofert zatrudnienia czy wyższe wynagrodzenie – mówi Aleksandra Skwarska, PR, CRS i Content Marketing Menedżerka w Pracuj.pl

W jaki sposób powstaje ranking?

Ranking został stworzony w oparciu o wyniki uczniów, którzy wzięli udział w olimpiadzie Zwolnieni z Teorii, w ramach której należy zorganizować prawdziwy projekt społeczny, który zmieni ich otoczenie oraz życie społeczności na lepsze. Jak przyznają nauczyciele, wsparcie uczniów w realizacji ich przedsięwzięć stanowi wyzwanie

– Ten rok szkolny był łatwiejszy niż lata pandemiczne, młodzież miała wiele zapału do pracy i pomysłów, jednakże kryzys gospodarczy w Polsce pokazał, że zbiórki charytatywne są cięższym elementem projektów społecznych, nie jest tak łatwo otrzymać wsparcie od partnerów ,czy kwest w szkole czy na ulicy. Młodzież cieszyła się, że realizujemy wszystko stacjonarnie, nie musimy łączyć się zdalnie, tylko spotykać się ze sobą, a przede wszystkim młodzież mogła spotykać się ze swoimi rówieśnikami i wspólnie realizować zamierzone cele projektowe – mówi dr Daniel Makus, nauczyciel z I Prywatnego LO w Szczecinie

Z województwa zachodniopomorskiego aż 17 szkół znalazło się w rankingu, a konkretnie ze Szczecina, Szczecinka, Koszalina, Nowogardu i Gryfina.
Najwyższe noty uzyskało I Prywatne Liceum Ogólnokształcące w Szczecinie (2 miejsce), II Liceum Ogólnokształcące im. Mieszka I w Szczecinie (11 miejsce) oraz I Liceum Ogólnokształcące im. ks. Elżbiety w Szczecinku (37 miejsce). Łącznie blisko 390 finalistów z regionu pracowało w zespołach realizując własne projekty społeczne.

Pełna lista Rankingu Szkół Zwolnieni z Teorii 2023 jest na stronie.

Autor: Infoludek.pl szczecin@infoludek.pl