Zachęcamy do przeczytania podsumowania wykładu TEDx z 24 lipca 2023, który został wygłoszony przez Dale’a Lane’a w Winchester. O wpływie sztucznej inteligencji na edukację i jej zastosowaniu. A dla chętnych na końcu link do źródła do posłuchania w oryginale.
Obecnie technologia sztucznej inteligencji (AI) znajduje coraz szersze zastosowanie w różnych dziedzinach życia, a szkoły muszą dostosować program nauczania, aby przygotować uczniów do korzystania z tych technologii. Podobnie jak w przeszłości, gdy technologie drukowania, maszyn do pisania, komputerów i internetu stawały się dostępne dla większej liczby ludzi, edukacja musi być elastyczna i reagować na potrzeby rozwijającego się społeczeństwa. Demokratyzacja technologii to klucz do tego, żeby dzieci i młodzież byli gotowi na świat, w którym sztuczna inteligencja będzie kluczowym narzędziem w wielu branżach.
Ewolucja edukacji wraz z rozwojem technologii:
- Druk i maszyny do pisania: W średniowieczu tworzenie książek było procesem ręcznym, prowadzonym przez wykwalifikowanych ekspertów, takich jak mnisi w klasztorach. Dzieci nie były uczone czytania i pisania, a przeciętny człowiek nie miał dostępu do książek. Jednak wynalezienie druku przez Gutenberga w XV wieku spowodowało masową produkcję książek i i szerszy do nich dostęp. Edukacja musiała się zmienić, a dzieci nauczyły się czytać i pisać, aby lepiej funkcjonować w nowym społeczeństwie opartym na wiedzy.
- Komputery i maszyny do pisania: Wprowadzenie maszyn do pisania na początku XX wieku przyczyniło się do zwiększenia efektywności w pisaniu dokumentów i tworzeniu standardowych formularzy. Wraz z pojawieniem się komputerów na rynku w latach 80. i 90., zaistniała potrzeba nauki korzystania z nowych technologii. Edukacja odpowiedziała na to, wprowadzając zajęcia z nauki obsługi komputera i pisania na klawiaturze, które stały się ważnymi umiejętnościami w miejscu pracy.
- Internet i cyfrowe technologie: Wraz z rozwojem internetu i technologii cyfrowych, edukacja musiała ponownie się przystosować. Internet umożliwił natychmiastowy dostęp do wiedzy i zasobów edukacyjnych. Szkoły zaczęły uczyć dzieci korzystania z narzędzi do tworzenia stron internetowych, aby mogły publikować swoje prace online. Wprowadzenie nowych technologii wymusiło naukę umiejętności, które pomogą uczniom w przyszłym świecie pracy.
- Sztuczna inteligencja: Teraz jesteśmy na kolejnym etapie ewolucji, w którym sztuczna inteligencja staje się coraz bardziej powszechna. Sztuczna inteligencja obejmuje technologie takie jak uczenie maszynowe, przetwarzanie języka naturalnego i rozpoznawanie wzorców. To nie tylko narzędzie dla specjalistów, ale narzędzie wszechobecne w różnych branżach. Szkoły muszą więc przygotować uczniów na pracę w świecie, w którym AI odgrywa kluczową rolę.
Podstawowe pytanie: Czego powinniśmy uczyć na temat sztucznej inteligencji?
- Sztuczna inteligencja jest zbiorem różnorodnych technologii, które pozwalają komputerom na podejmowanie działań, które wydają się inteligentne, a często polegają na uczeniu się z wzorców danych.
- Edukacja musi przygotować uczniów do korzystania z AI jako narzędzia do rozwiązywania problemów, zarządzania danymi i podejmowania decyzji w różnych dziedzinach.
- Dzieci powinny zrozumieć ryzyko i implikacje związane z AI, tak jak uczyliśmy ich wcześniej o zagrożeniach związanych z korzystaniem z poczty elektronicznej czy mediów społecznościowych.
Kiedy zacząć uczyć o sztucznej inteligencji?
- Sztuczna inteligencja jest już obecna w naszym codziennym życiu, więc uczenie o niej powinno zacząć jak najwcześniej.
- Przyswajanie wiedzy o AI powinno towarzyszyć rozwijającym się technologiom, tak jak to było w przypadku druku, maszyn do pisania, komputerów czy internetu.
- Dzieci powinny poznać podstawy AI i zrozumieć, jakie możliwości i ograniczenia niesie za sobą ta technologia.
Jak nauczać sztucznej inteligencji?
- Najlepszym sposobem na nauczanie AI jest pozwolenie uczniom na tworzenie własnych projektów z wykorzystaniem technologii AI.
- Uczniowie powinni mieć dostęp do odpowiednich narzędzi, które pozwolą im na eksperymentowanie i testowanie działania AI w kontrolowanym środowisku.
- Dzieci mogą tworzyć własnych asystentów wirtualnych, gry komputerowe z AI lub projekty wykorzystujące dane do trenowania algorytmów sztucznej inteligencji.
Podsumowanie
Edukacja zawsze reagowała na zmiany technologiczne, dostosowując program nauczania, aby przygotować uczniów do rzeczywistości, w której technologia odgrywa kluczową rolę. Wraz z rozwojem technologii druku, maszyn do pisania, komputerów, internetu i sztucznej inteligencji, szkoły muszą dostarczać odpowiednie narzędzia i wiedzę, aby uczniowie byli gotowi na wyzwania przyszłości. Wprowadzenie nauczania AI do programów szkolnych już teraz pozwoli młodym ludziom zdobyć odpowiednie umiejętności i zrozumienie technologii, która będzie kluczowa w ich zawodowej karierze. Dzięki temu edukacja będzie w stanie nadążać za szybkim tempem rozwoju technologii i przygotować uczniów do społeczeństwa opartego na innowacyjności i cyfrowych możliwościach.
Blog autora tego wykładu – TUTAJ
To nasz kolejny artykuł w serii popularnych artykułów przybliżających społeczności Infoludka tematykę sztucznej inteligencji. Jeśli ci się spodobał podaj dalej wyślij do swoich znajomych na kanałach social media.
Autor: Infoludek.pl szczecin@infoludek.pl