eMOCje w GŁOWIE – rusza nowy projekt edukacyjny UNICEF Polska

Problemy psychiczne to jedne z głównych przyczyn chorób, z którymi borykają się nastolatkowie. Połowa wszystkich zaburzeń psychicznych ma swój początek już przed ukończeniem 14. Roku życia. Aby zadbać o profilaktykę zdrowia psychicznego, UNICEF Polska przygotował jedyny w swoim rodzaju projekt edukacyjny. Każda szkoła w Polsce może wziąć w nim udział całkowicie bezpłatnie.

Okres dorastania niezwykle istotny

Wyjątkowym okresem w rozwoju młodych ludzi jest oczywiście okres dorastania. To najlepszy czas, aby wspierać młodzież w rozpoznawaniu i radzeniu sobie z trudnymi emocjami i problemami. To właśnie w tym momencie młodzi ludzie uczą się utrzymywać zdrowe relacje, komunikować swoje potrzeby i podejmować decyzje, które sprzyjają w zachowaniu dobrego samopoczucia. Niezwykle ważne są tutaj relacje z rodzicami, opiekunami i nauczycielami, bo to właśnie oni mogą wesprzeć młodą osobę w radzeniu sobie z trudnymi sytuacjami.

Celem akcji UNICEF Polska „eMOCje W GŁOWIE” jest kształtowanie świadomości w zakresie zdrowia psychicznego młodych ludzi oraz pokazanie jak je chronić i o nie dbać. Organizacja przygotowała wraz z ekspertami zestaw materiałów edukacyjnych, które są skierowane zarówno do młodzieży, jak i do nauczycieli, rodziców oraz opiekunów. Wszystko po to, aby przybliżyć jak najszerszej grupie odbiorców tematykę zdrowia psychicznego młodzieży i pomóc w zorganizowaniu zajęć dydaktycznych. Jednym z ekspertów jest dr Ewa Odachowska-Rogalska, psycholog, kierownik Zakładu Psychologii Klinicznej Dzieci i Młodzieży w Akademii Pedagogiki Specjalnej w Warszawie.

Jak mówi dr Ewa Odachowska-RogalskaDziecko większość swojego czasu spędza w szkole. Może być to miejsce przyjazne i rozwojowe lub takie, w którym zdrowie psychiczne dziecka może ucierpieć. Im wcześniej będziemy działać w zakresie profilaktyki, tym lepiej. Środowisko szkolne jest tutaj niezwykle istotne.”

Udział w projekcie mogą wziąć szkoły podstawowe i ponadpodstawowe oraz inne placówki zajmujące się edukacją dzieci i młodzieży w Polsce. Wystarczy wejść na stronę i zgłosić placówkę do udziału w projekcie.

Jak wspierać dzieci z Ukrainy, które doświadczyły traumy?

Projekt został poszerzony o dodatkowy element, którym jest komponent zwracający uwagę na sytuację, z którą mierzą się aktualnie dzieci i młodzież z Ukrainy, którzy wciąż przybywają do Polski. Młode osoby, które doświadczyły traumy związanej z wojną, potrzebują szczególnej opieki i wsparcia. UNICEF Polska przygotował poradnik „Dziecko pod wpływem traumy”, w którym znajduje się wiele cennych wskazówek, m.in. jak rozpoznać objawy stresu traumatycznego u dziecka, jak pracować z uczniami, którzy doświadczyli traumy oraz jak przygotować klasę czy szkołę na przywitanie dzieci z Ukrainy.

Autor: Infoludek.pl szczecin@infoludek.pl