Rozwój sektora Off-shore Wind, inwestycje w Szczecinie i Świnoujściu, unijne granty, zmiany, otwarcie na perspektywę zielonego rozwoju – tak wyglądał rok 2024 w portach Szczecin i Świnoujście w pigułce.
Rok 2024 rok zakończył się z wynikiem przeładunków na poziomie 32,3 mln ton, co stanowi spadek o 8,5% w porównaniu z rokiem poprzednim. – Patrzymy na ten wynik z optymizmem, ponieważ w drugiej połowie roku udało się przełamać spadkowy trend, który rozpoczął się pod koniec 2022 roku – podkreślił Jarosław Siergiej, prezes Zarządu Morskich Portów Szczecin i Świnoujście S.A.
Spadki w poprzednich latach wynikały głównie z zakończenia importu węgla z rynków światowych oraz ograniczenia tranzytu towarów ukraińskich. Przełamanie negatywnej tendencji w drugiej połowie 2024 roku to efekt rosnących inwestycji i dostosowania do nowych realiów rynkowych.
„Dolina Offshore” – przyszłość na wyciągnięcie ręki
Rozwój sektora Offshore Wind stał się jednym z kluczowych obszarów transformacji w Zachodniopomorskiem. W styczniu 2024 podpisano umowę z hiszpańską firmą Windar na budowę fabryki komponentów morskich farm wiatrowych na Ostrowie Grabowskim. Równolegle zakończono pierwszy etap projektu rozbudowy portu w Świnoujściu, w ramach którego powstały trzy nowe nabrzeża dostosowane do obsługi morskiej energetyki wiatrowej.
Ponadto Zarząd Portów Szczecin i Świnoujście dołączył do prestiżowego Offshore Wind Port Alliance, zrzeszającego porty z Europy, które wspólnie działają na rzecz rozwoju morskiej energii wiatrowej.
– Nasz region zmienia się w przyszłościową „Doliny Offshore” – mówi Rafał Zahorski, pełnomocnik ds. rozwoju portów.
Głębokowodny Terminal Kontenerowy w Świnoujściu
Rok 2024 upłynął pod znakiem przygotowań do budowy jednego z najbardziej zaawansowanych terminali kontenerowych na Bałtyku. Flagowa inwestycja ZMPSiŚ S.A. powstaje w Świnoujściu, na wschód od terminalu LNG. Projekt uzyskał kluczowe decyzje lokalizacyjne, a na styczeń 2025 zaplanowano rozstrzygnięcie kwestii środowiskowych. Równolegle prowadzono dialog z mieszkańcami i skanowanie terenów pod inwestycję.
Nowe perspektywy dla Portu w Szczecinie
Modernizacja szczecińskiego portu, w tym pogłębienie toru wodnego i dostosowanie nabrzeży do głębokości 12,5 m, umożliwia obsługę największych statków oceanicznych, zgodnych ze standardem Panamax Ready. Już teraz funkcjonują zmodernizowane nabrzeża, jak Dąbrowieckie, czy Norweskie, na których rozwijają się nowe inwestycje, m.in. fabryka Windar i terminal przeładunkowy Tridente.
LNG i transport intermodalny
Zakończono rozbudowę Terminal LNG w Świnoujściu – co umożliwia zarówno import, jak i eksport gazu skroplonego. Pod koniec listopada pierwszy gazowiec przybił do nowego stanowiska.
Zakończyły się prace w ramach przystosowania infrastruktury Terminalu Promowego w Świnoujściu do obsługi transportu intermodalnego. W grudniu w Terminalu Promowym w Świnoujściu odbył się pierwszy pilotażowy przeładunek intermodalny, po latach przerwy wagony wróciły na Bałytyk.
10 kwietnia ruszyło nowe połączenie promowe ze Świnoujścia do Szwecji – Finnlines kursuje do Malmo. Latem powitaliśmy na linii nowy prom PŻB: Varsovia. Nowe połączenie promowe z Malmo poszerzyło ofertę transportową regionu.
Inwestycje z przyszłością
Rok 2024 był także czasem licznych grantów:
- 8 maja podpisano umowę na dofinansowanie projektu Budowa multimodalnego kolejowego węzła przeładunkowego na Półwyspie Ostrów Grabowski w Porcie Szczecińskim”
- 9 października podpisana została umowa grantowa na dofinansowanie projektu „Rozwój infrastruktury portowej do odbioru odpadów ze statków w porcie morskim Świnoujście”
- 25 października otrzymano potwierdzenie przyznania grantu w ramach programu Interreg South Baltic dla projektu badawczego w zakresie dekarbonizacji sektora morskiego i jej wpływu na transformację w kierunku zielonej energii
Autor: Infoludek.pl szczecin@infoludek.pl