Kontrole na granicach z Niemcami dłużej niż do końca marca

Kontrole na granicach niemiecko-polskich są coraz bardziej uciążliwe dla branży TSL, a niemieckie władze federalne zapowiedziały, że potrwają one dłużej niż do marca 2025 roku. Decyzja ta, choć przewidywalna z uwagi na obecną sytuację geopolityczną, budzi niepokój wśród przedsiębiorców ze Szczecina. Obawiają się oni, że przejścia takie jak Lubieszyn mogą wkrótce borykać się z podobnymi zatorami jak w Świecku.

Problemy dla sektora transportowego

Przedsiębiorcy zrzeszeni w Północnej Izbie Gospodarczej podkreślają, że kontrole utrudniają codzienne funkcjonowanie firm, zwłaszcza w sektorze transportu i logistyki (TSL). Zatory oraz intensyfikacja działań kontrolnych są coraz bardziej odczuwalne, szczególnie w ostatnich tygodniach.

– „Mamy informacje od naszych przedsiębiorców, szczególnie z sektora transportowego, że niestety kontroli jest więcej i są bardziej intensywne. Ruch na przejściach granicznych w ostatnich dniach skomplikowany był także ze względu na zdarzenia drogowe do jakich dochodziło. Jeżeli połączymy to z kontrolami to niestety mamy przepis na poważne utrudnienia, zniecierpliwionych kierowców i coraz bardziej odczuwalne straty finansowe ” – informuje Hanna Mojsiuk, prezes Północnej Izby Gospodarczej w Szczecinie.

Choć w zachodniopomorskim sytuacja na granicach – np. w Lubieszynie – nie jest jeszcze tak trudna, jak w lubuskim, gdzie na przejściu w Świecku tworzą się wielokilometrowe kolejki, przedsiębiorcy dostrzegają rosnące wyzwania.

W województwie zachodniopomorskim mamy wiele ciężarówek stojących na granicy w Kołbaskowie. W Lubieszynie raczej nie ma wielkich zatorów, co cieszy w kontekście pracowników transgranicznych przemieszczających się samochodami osobowymi. Dostajemy jednak sygnały od naszych kolegów działających np. w Słubicach, gdzie te zatory są absolutnie gigantyczne i generujące poważne problemy dla sektora TSL i nie tylko – mówi prezes Hanna Mojsiuk.

Strategiczne położenie regionu pod znakiem zapytania

Region zachodniopomorski, przez lata uważany za idealną lokalizację dla firm współpracujących z niemieckim rynkiem, zaczyna odczuwać skutki zaostrzonej kontroli granicznej. Wiele przedsiębiorstw wybierało Szczecin i jego okolice ze względu na bliskość Niemiec, co umożliwiało sprawny transport towarów.

– „Obecnie obserwujemy, że sytuacja staje się skomplikowana. Województwo zachodniopomorskie nie ma jeszcze tak trudnej sytuacji jak lubuskie, gdzie na granicy naprawdę tworzą się wielkie zatory, ale być może niestety taka sytuacja też nas czeka i przedsiębiorcy muszą być na to gotowi ” – mówi Przemysław Hołowacz, ekspert sektora TSL z Grupy CSL.

Kontrole a przyszłość relacji transgranicznych

Eksperci branży transportowej zwracają uwagę, że przedłużenie kontroli na granicach nie jest jednoznaczne z ich intensyfikacją, ale im bliżej politycznych wydarzeń wyborczych w Polsce i w Niemczech, tym dyskusja w tym temacie może być ostrzejsza.

Mimo obecnych trudności, przedsiębiorcy deklarują, że transport przez Niemcy pozostaje kluczowym elementem ich działalności. Niemniej, wszyscy zdają sobie sprawę, że przedłużające się kontrole stanowią poważne wyzwanie dla dalszego rozwoju transgranicznych relacji gospodarczych.

 

Autor: Infoludek.pl szczecin@infoludek.pl