Pierwsze w Polsce hybrydy wyruszyły na szlaki kolejowe Pomorza Zachodniego

Powitanie pojazdów odbyło się 21 stycznia 2021 na stacji Szczecin Główny o godzinie 10.55. Bursztynowa hybryda o godz. 11.16 wyruszyła w trasę ze Szczecina do Kołobrzegu. Drugi „Zielony” pociąg hybrydowy pojedzie nad morze w piątek.

Bimodalne zespoły trakcyjne 36 WEh wyprodukowane przez NEWAG S.A. to nowość na polskich torach. Są wygodne, bezpieczne, przyjazne środowisku. Poprawią komfort i przyspieszą podróż niezelektryfikowanymi trasami.

„Bursztynek” i „Zielony” zostały już włączone  do obsługi regularnych połączeń pasażerskich. Będą kursować tam, gdzie linie kolejowe są częściowo niezelektryfikowane. Dwa rodzaje napędu – elektryczny i spalinowy – dla pasażerów oznaczają podróż bez przesiadek, a dla organizatora przewozów – optymalne wykorzystanie taboru, lepszą logistykę, niższe koszty.

Hybrydy w barwach Pomorza Zachodniego będą kursowały m.in. ze Szczecina do Kołobrzegu i Koszalina oraz ze Szczecina do Szczecinka, przez Stargard, Drawsko, Złocieniec, Czaplinek. Dwunapędowe pociągi przydać się mogą również do obsługi Szczecińskiej Kolei Metropolitalnej czy usprawnienia transportu na lotnisko w Goleniowie.

Powitanie „Bursztynka” i „Zielonego”

W spotkaniu prasowym wzięli udział: Marszałek Województwa Zachodniopomorskiego Olgierd Geblewicz, wicemarszałek Tomasz Sobieraj, członkini zarządu województwa Anna Bańkowska, dyrektor Wydziału Infrastruktury i Transportu UMWZ Jadwiga Rajkiewicz oraz prezes NEWAG S.A. Zbigniew Konieczek.

Pierwsze w Polsce hybrydy wyruszyły na szlaki kolejowe Pomorza Zachodniego
Fot. Pomorze Zachodnie/ Facebook

Bursztynek chwilę po 11 wyruszył w swoją debiutancką trasę do Kołobrzegu. O 14:20 dotrze do Koszalina. O godzinie 15:20 zawita do Kołobrzegu – zajedzie nawet pod latarnię!

Komfort podróżowania

Skład ma długość 59,3 m; szerokość 2,84; wysokość 4,21 m (bez pantografu). Waży 119,5 t.  W środku są 142 stałe miejsca siedzące, 8 uchylnych, 160 miejsc stojących; miejsca do przewozu 10 rowerów i dwóch wózków dla pasażerów z ograniczonymi możliwościami poruszania się. Bezprzedziałowa przestrzeń pasażerska jest klimatyzowana, wyposażona w internet bezprzewodowy, sieć intercom umożliwiająca łączność z maszynistą, sygnalizację przeciwpożarową, monitoring. Przy fotelach znajdują się ładowarki USB oraz gniazdka elektryczne. Są też specjalne gniazda techniczne, do podłączenia np. myjki, odkurzacza etc. Każdy pojazd wyposażony jest w defibrylator, stopnie wysuwne i rampy ładunkowe dla wózków. W środkowej części trzyczłonowego składu znajduje się WC, przystosowane do obsługi osób na wózkach, wyposażone w suszarkę do rąk, przewijak dla niemowląt, sygnalizację alarmową. Pojazd wyposażony jest w elektroniczny system informacji pasażerskiej (m.in. monitory LCD, tablice LED), głośniki oraz system liczenia pasażerów.

Fot. Materiały prasowe

Bezpieczeństwo i szybkość

Hybrydy posiadają nowoczesne urządzenia i systemy zabezpieczenia ruchu, które kontrolują pracę maszynisty. W razie jego zaśnięcia czy zasłabnięcia – w bezpieczny sposób zatrzymają pojazd. Ponadto 36 WEh wyposażony jest w ETCS (Europejski System Sterowania Pociągiem) poziomu drugiego, który umożliwia poruszanie się pojazdów kolejowych pomiędzy państwami, bez konieczności zatrzymywania się na granicach.
Hybrydy, które będą jeździć w barwach Pomorza Zachodniego to bezpieczeństwo, ale i dynamika. Prędkość maksymalna: 160 km/h, na silnikach spalinowe: 120 km/h. Moc: 1600 kW; dwa silniki diesel 390 kW. Przyspieszenie (w zakresie od 0 do 40 km/h) w stanie obciążonym: ≥ 0,4 m/s2 silniki spalinowe, ≥ 1,1 m/s2 silniki elektryczne.

Nowoczesne i ekologiczne hybrydy wyprodukował NEWAG S.A.  Umowę na zakup Samorząd Województwa Zachodniopomorskiego podpisał 16 lipca 2020 r. Koszt zakupu to 49,2 mln zl brutto. Umowa z NEWAG S.A. zawiera opcję kupna kolejnych 10 hybryd. Jej łączna wartość (2+10 pojazdów) to 295,2 mln zł brutto.

Autor: Infoludek.pl szczecin@infoludek.pl