Zamkowe Noce Filmowe (sierpień)

Już od 2008 r. w urokliwej scenerii zamkowego dziedzińca realizowane są projekcje filmów. Cieszą się ogromnym zainteresowaniem zarówno ze strony mieszkańców Szczecina, jak i licznie odwiedzających Zamek turystów z kraju i zagranicy. W warunkach plenerowych, nawet znane filmy nabierają nowego wymiaru.

W tym roku specjalna filmowa oferta plenerowa na sierpień przedstawia filmowe drogi do niepodległości.

Miejsce: Zamek Książąt Pomorskich, Dziedziniec Menniczy
Wstęp: Wstęp wolny
Kiedy: 1,10,17,22,24,29,31 sierpień 2017

W przypadku niepogody – sala Kina Zamek; liczba miejsc ograniczona: 50 miejsc
(wejście A z dużego dziedzińca)

Bezpłatne wejściówki będą do odbioru na recepcji przed Kinem „Zamek” na godzinę przed seansem.

Program Zamkowych Nocy Filmowych:

1 sierpnia, godz. 21.00
Projekcja filmu poprzedzona dyskusją.

Inauguracja cyklu dyskusyjnych spotkań filmowych realizowanych wspólnie przez IPN Oddział Szczecin i Zamek Książąt Pomorskich w Szczecinie.

Miasto 44
reżyseria: Jan Komasa; obsada: Józef Pawłowski, Zofia Wichłacz, Magdalena Koleśnik, Maurycy Popiel; Polska, 2014; dramat wojenny; 130 min; 

Film „Miasto 44” to opowieść o młodych Polakach, którym przyszło wchodzić w dorosłość w okrutnych realiach okupacji. Mimo to są pełni życia, namiętni, niecierpliwi. Żyją tak, jakby każdy dzień miał okazać się tym ostatnim. Nie wynika to jednak z nadmiernej brawury czy młodzieńczej lekkomyślności – taka postawa jest czymś naturalnym w otaczającej ich rzeczywistości, kiedy śmierć grozi na każdym kroku.

10 sierpnia, godz. 22.00

Nauczycielka
reżyseria: Jan Hřebejk , Scenariusz: Petr Jarchovský; obsada: Zuzana Mauréry, Peter Bebjak, Zuzana Konečná; Słowacja, Czechy, 2016; komediodramat; 102 min;

Nagrodzony na festiwalu w Karlowych Warach 2016 film jednego z najwybitniejszych twórców czeskiego kina, Jana Hřebejka, to komediodramat z dziejów prowincjonalnej szkoły w Czechosłowacji początku lat 80.

Przybycie nowej nauczycielki do podmiejskiej szkoły w Bratysławie roku 1983 wywraca do góry nogami życie lokalnej społeczności. Mária Drazdechová od początku zdaje się manipulować uczniami i ich rodzicami. Po próbie samobójczej jednego z uczniów dyrektor placówki zamierza oddelegować kłopotliwą nauczycielkę. W tym celu jednak rodzice muszą podpisać petycję. Problem w tym, że Drazdechová ma daleko idące koneksje w Partii Komunistycznej. Czy prowincjusze będą w stanie zawalczyć o to, w co wierzą?

17 sierpnia, godz. 22.00

Kwiat wiśni i czerwona fasola
reżyseria: Naomi Kawase; obsada: Kirin Kiki, Masatoshi Nagase, Kyara Uchida; Francja, Japonia, Niemcy, 2015; dramat;  113 min;

An – bo taki jest oryginalny tytuł filmu Naomi Kawase – to tradycyjna japońska pasta z czerwonej fasoli, składnik popularnego deseru dorayaki. Między dwa puszyste naleśniki wkłada się pokaźną łychę słodkiej mazi. „Dusza dorayaki” – tak mówi o fasolowej paście Tokue, bohaterka filmu. Wnętrze, głębia, gra pozorów – to z kolei słowa-klucze pozwalające rozwikłać cukierniczą metaforę z „Kwiatu wiśni…”. Latami dopieszczana przez Tokue receptura na idealną an – przyrządzaną bladym świtem i w aurze tajemnicy – ożywia podupadającą budę ze słodyczami. Coś, co na pierwszy rzut oka wydaje się mało efektowne – choćby szarobure naleśniczki dorayaki – czy nawet odrażające – jak ciało Tokue, jej okaleczone dłonie – skrywa bogate wnętrze: piękną duszę, osobowość, słodycz. Tako rzecze Naomi Kawase.

22 sierpnia, godz. 22.00

Chevalier
reżyseria: Athina Rachel Tsangari; obsada: Samuele Caruana, Pietro Bartolo, Giuseppe Fragapane, Samuele Pucillo; Grecja, 2015; komediodramat, 99 min;

Środek zimy. Sześciu mężczyzn rusza na wyprawę wędkarską na Morzu Egejskim. Szybko okazuje się, że ich jacht jest uszkodzony i muszą zacumować przy najbliższej bezpiecznej przystani, by dokonać naprawy. Kiedy reperacja trwa, wędkarze zabijają czas, grając w „Chevalier”, grę polegającą na ustaleniu, który z graczy jest najlepszy w kolejnych wyzwaniach. Trofeum stanowi pierścień przechodzący z rąk do rąk. I jest jedna zasada: nikt nie ma prawa opuścić łodzi przed końcem gry…

„Chevalier” to film zbliżony klimatem do dzieł przyjaciela i wielokrotnego współpracownika reżyserki, Giorgiosa Lanthimosa, autora „Kła”, „Alp” i pokazywanego niedawno w polskich kinach „Lobstera”.

24 sierpnia, godz. 22.00

Stare grzechy mają długie cienie
reżyseria: Alberto Rodríguez; obsada: Antonio de la Torre, Raúl Arévalo, Javier Gutiérrez; Hiszpania, 2014; kryminał; 105 min;

Południe Hiszpanii, rok 1980. Dwaj detektywi z Madrytu łączą siły w celu zbadania sprawy brutalnych morderstw młodych dziewczyn. Juan i Pedro pod względem ideologicznym różnią się diametralnie, ale muszą odłożyć na bok wszelkie animozje i to, co ich dzieli. Przed nimi zadanie schwytania bezwzględnego mordercy, od lat terroryzującego społeczność miasteczka, nad którą unosi się cień zupełnego lekceważenia kobiet, wynikającego z mizoginicznej tradycji.

Film zdominował nagrody hiszpańskiego przemysłu filmowego Goya w roku 2015 zdobywając 10 statuetek, w tym m.in. dla najlepszego filmu, reżysera, aktora, za scenariusz i zdjęcia, a także otrzymał Nagrodę Jury i Srebrną Muszlę dla najlepszego aktora na MFF w San Sebastian.

29 sierpnia, godz. 22.00

Z podniesionym czołem
reżyseria: Emmanuelle Bercot; obsada: Catherine Deneuve, Rod Paradot, Benoit Magimel, Sara Forestier, Diane Rouxel; Francja, 2015; obyczajowy; 119 min;

„Z podniesionym czołem” krytycy określają mianem zaangażowanego społecznie dramatu, który opowiada o zderzeniu zorganizowanego, państwowego systemu opiekuńczego z całkowitą samowolką, i walce o ustanowienie potrzebnych do skonsolidowania osobowości autorytetów.

Pierwszy od 28 lat film otwarcia MFF w Cannes, wyreżyserowany przez kobietę. Jedną z głównych ról gra diwa francuskiego kina – Catherine Deneuve.

Życie nastoletniego Malony’ego to nie bajka. Od momentu, gdy w wieku 6 lat zostaje oddany przez matkę do domu dziecka, ciągle trafia przed sąd dla nieletnich, sprawiając mnóstwo kłopotów wychowawczych. W wyprostowaniu krętej drogi chłopca, próbują mu bezskutecznie pomóc Florence, urzędniczka zajmująca się sprawami dzieci oraz Yann, pracownik socjalny. Dopiero, gdy chłopak trafia do poprawczaka, spotyka tam dziewczynę, która daje mu nadzieję na lepsze jutro.

31 sierpnia, godz. 22.00

Projekcja specjalna połączona ze zwiedzaniem Zamku z przewodnikiem (zbiórka Dziedziniec Menniczy o godz. 21.00).

Projekcję filmu „Zamek Szczeciński” poprzedzi film „Koniec spania” w reżyserii Ryszarda Ferenca.

Zamek Szczeciński
Film archiwalny (lata 1958-61), udźwiękowiony, Polska 2013 (33 min); zdjęcia: Witold Chromiński; opracowanie: Ryszard Kotla; konsultacja merytoryczna: Tomasz Wieczorek; współczesny komentarz czyta Stanisław Heropolitański;

„Zamek Szczeciński” powstał on na podstawie trzech dokumentalnych taśm, nakręconych w latach 1958/1961, a odnalezionych w archiwum zamkowego kina w 2006 roku i oraz opatrzony komentarzem historycznym. Przedstawione zdjęcia mają swój oryginalny kształt, bez ingerencji w kolejność rejestrowanych ujęć. Film zrealizowany został przy okazji obchodów 50-lecia zamkowego kina, a także przypadających w 2013 r. setnych urodzin autora dokumentu – Witolda Chromińskiego. Pierwotny, niemy materiał filmowy, składający się ze wspomnianych wyżej trzech taśm, trwa łącznie niewiele ponad 24 minuty, a uzupełniony, z dopasowanymi do narracji dodatkowymi ilustracjami, utworzył dokument ponad 30-minutowy.

Duża część filmu ukazuje Zamek zniszczony, dopiero przygotowywany do odbudowy, zaś jego otoczenie i śródmieście Szczecina – zrujnowane albo niemal opustoszałe. -W dniu wybuchu II wojny światowej życie w niemieckim Szczecinie zaczęły regulować liczne wojskowe nakazy i zakazy, m.in. racjonowanie żywności i nocne zaciemnienie – brzmi komentarz w filmie „Zamek Szczeciński”. – Pierwsze brytyjskie bomby spadły na Szczecin w czerwcu 1940 r. Potem lawinowo zaczęła rosnąć liczba nalotów brytyjskich i amerykańskich, niszczących głównie nadodrzańskie i leżące w innych dzielnicach obiekty przemysłowe. Najdotkliwsze okazały się sierpniowe naloty w 1944 roku. Skoncentrowane jeden za drugim, wywołały w rejonach upadku i wybuchu bomb, tzw. burze ogniowe, które, wskutek pochłaniania tlenu z otoczenia, tworzyły kule ogniowe, poruszające się z olbrzymią prędkością i wypalające wszystko, co spotykały po drodze, nawet beton, co widoczne było do niedawna w otoczeniu katedry. Po zrzuceniu bomb benzolowych płonęła nawet rzeka Odra…

Unikatową wartość filmu stanowią ujęcia z pierwszego etapu powojennej rekonstrukcji Zamku, czyli odbudowy skrzydła północnego. Daje również możliwość zaobserwowania, jak bardzo zmieniły się techniki budowlane. Wielki autorytet kilku pokoleń szczecińskich architektów profesor Stanisław Latour, wraz z zespołem, przystąpił do odbudowy 21 lutego 1958 roku, a otwarcie skrzydła nastąpiło 23 października 1959 r. Ujęcia centrum Szczecina wprawią widzów w duże zdumienie i podziw dla wysiłku przywracania miasta do życia. Oprócz Zamku można ujrzeć m.in. katedrę przed odbudową, Dom Koncertowy – Konzerthaus jeszcze przed powojenną rozbiórką, prawie zrównany z ziemią teren w pobliżu Placu Rodła, świeżo oddany do użytku w 1959 roku odbudowany Most Długi.

Koniec spania
Polska, 2016

Film został wyróżniony nagrodą Dyrektora Zamku Książąt Pomorskich w Szczecinie – Barbary Igielskiej podczas Szczecin European Film Festival ’16

Ryszard Ferenc związany jest  z produkcją filmową od ponad 30 lat temu. Laureat ogólnopolskich i międzynarodowych konkursów filmowych.  Reżyser współpracował  z Telewizją Polską.

„Koniec spania” jest filmową impresją pokazującą z przymrużeniem oka życiowe relacje pomiędzy owadami zamieszkującymi krzew jaśminowca. Film został zrealizowany w warunkach plenerowych, bez naruszania naturalnego środowiska owadów.

Źródło: Organizator