Dane dotyczące przejazdów pochodzą z zainstalowanych w ramach projektu Biking South Baltic pętli indukcyjnych.

Dzięki wielu partnerom projektu, pętle indukcyjne będą rozsiane po całym wybrzeżu Bałtyku od Danii, aż po Litwę. Będziemy mogli zobaczyć, jak wygląda rowerowy ruch turystyczny i co na niego wpływa. Wymieniając się informacjami i wiedzą, będziemy mogli lepiej dbać o rowerzystów. Niezależnie od tego projektu, pętle indukcyjne powstaną również na innych trasach. Z pewnością będzie to olbrzymie wsparcie dla tworzenia otaczającej rowerzystów oferty gastronomicznej czy noclegowej – mówi marszałek województwa zachodniopomorskiego, Olgierd Geblewicz.

Granica polsko – niemiecka w pobliżu Świnoujścia to jedno z najbardziej obleganych przez rowerzystów miejsc na Pomorzu Zachodnim. Ważny punkt zarówno na trasie Świnoujście – Heringsdorf, jak i na całym europejskim szlaku Euro Velo 10, nazwanym na Pomorzu Zachodnim Velo Baltica. W ubiegły poniedziałek zainstalowano tam pętle indukcyjne, a miniony weekend był pierwszym prawdziwym sprawdzianem popularności turystyki rowerowej na Pomorzu Zachodnim. Okazało się, że lubimy rowery lubimy i to jak!

Punkt pomiarowy w Świnoujściu w pobliżu granicy odnotował 9095 przejazdów rowerowych, z kolei licznik w Rogowie wskazał 813 przejazdów. Rowerowy szczyt zanotowano w niedzielę (3531 przejazdów), wpływ na ten wynik mogła mieć pogoda. Zauważalne jest za to, że do południa na trasie Velo Baltica przeważają rowerowi turyści jadący z Niemiec do Świnoujścia, po południu na rowerach widzimy więcej Polaków jadących na wycieczkę do Niemiec. W obie strony podróżuje niemal taka sama liczba osób, co świadczy, że dominują wycieczki jednodniowe. Również w Rogowie niedziela (390 przejazdów) była tym dniem, który wybrano na rowerową wycieczkę, a ruch był niemal dwukrotnie wyższy od tego w sobotę (218) i piątek (205). Minimalnie większym zainteresowaniem cieszy się trasa w kierunku Dźwirzyna, niż ta do Mrzeżyna.

Montaż liczników to pierwsze zadanie w ramach projektu Biking South Baltic, który służy promocji Trasy Rowerowej Morza Bałtyckiego (EuroVelo 10) w Danii, Niemczech, Litwie, Polsce i Szwecji. Projekt zakłada także stworzenie modelowego odcinka trasy rowerowej. Na szlaku w Mrzeżynie turyści na dwóch kółkach z sakwami znajdą więc wiaty odpoczynkowe (ze stołami, wifi, ładowarkami telefonów komórkowych, rowerowymi zestawami naprawczymi), a przy zejściach na plaże pojawią się parkingi z boksami dla jednośladów. W tym miejscu powstanie także 100-metrowy odcinek z fosforyzującej nawierzchni bądź z diodami LED. Opracowanie dokumentacji projektowej powinno być zlecone jesienią bieżącego roku, a wykonanie inwestycji jest planowane latem 2018 r.

By rozwijać turystkę rowerową, niezbędne jest zapewnienie informacji zarówno o dostępnych trasach rowerowych, jak i o ofercie noclegowej czy gastronomicznej. Biking South Baltic pozwoli na przeszkolenie pracowników regionalnych punktów informacji turystycznej, a przedsiębiorcy z branży turystycznej wezmą udział w warsztatach poświęconych budowaniu partnerstwa i tworzeniu wspólnych ofert turystycznych.

Projekt jest finansowany ze środków programu Interreg, a wartość zachodniopomorskiego wkładu to blisko 700 tysięcy zł (dofinansowanie na poziomie 85%) przy budżecie wszystkich partnerów projektu na poziomie blisko 1 mln euro. Realizacja Rowerem przez Południowy Bałtyk będzie prowadzona do końca 2019.

Trasa EuroVelo 10 na Pomorzu Zachodnim (Velo Baltica) przebiega od Świnoujścia do Złakowa (Gmina Postomino) i zostanie w pełni zrealizowana w najbliższych latach w ramach Koncepcji Sieci Tras Rowerowych Pomorza Zachodniego. Cały szlak przebiega przez 7 krajów, a tylko na terenie Polski ma ponad 500 km długości.

Źródło: Urząd Marszałkowski Województwa Zachodniopomorskiego