W Stargardzie rusza serwis NaprawmyTo

Od 1 stycznia 2017 roku mieszkańcy miasta będą mogli korzystać z nowego narzędzia komunikacji z magistratem i jego służbami – to serwis NaprawmyTo.pl, który umożliwi skuteczne zgłaszanie różnych nieprawidłowości i awarii w Stargardzie.

Najważniejszym ogniwem w tym przedsięwzięciu – jak mówił prezydent Sławomir Pajor na konferencji prasowej – jest stargardzka straż miejska. To do niej, a właściwie do dyżurnego strażnika będą trafiać obywatelskie zgłoszenia. Dyżury będą trwać 24 godz. na dobę przez 365 dni w roku.

– Poprzez aplikację NaprawmyTo.pl chcemy poprawić funkcjonowanie naszego miasta, usprawnić kontakt z mieszkańcami, a także zoptymalizować pracę straży miejskiej – mówił prezydent.

Widzisz problem? Zgłoś go!

Funkcjonowanie aplikacji najprościej można wyjaśnić tak: Widzisz problem? Zgłoś go! Śledź postępy na portalu. Ciesz się wynikiem.

Ci, którzy nie korzystają ze smartfonu, mogą zgłosić nieprawidłowość pod nr. 91 577 50 90 – także czynny 24 godz. na dobę przez 365 dni w roku.

Ważne jest, że nasze zgłoszenie – po zweryfikowaniu i przyporządkowaniu usterki – trafi od razu tam, gdzie trzeba, czyli do jednostki odpowiedzialnej za jej usunięcie. Wszystkie podjęte działania są oznaczane na ogólnodostępnym portalu. Mieszkaniec może śledzić te zmiany aż do usunięcia problemu.

– Z uwagi na nowe obowiązki, w straży miejskiej od stycznia pracować będzie dwóch nowych pracowników – informował komendant Wiesław Dubij.

Stargard zrobił wykaz usterek i nieprawidłowości, które będzie można zgłosić:

– uszkodzenia – ławek, studzienek ulicznych, koszy na śmieci, ścieżek rowerowych, urządzeń na placach zabaw;

– nieprawidłowości infrastrukturalne – dewastacje wiat przystankowych, brak lub nieczytelny rozkład jazdy, zniszczenia drzew i zieleni, ale również dziury w jezdni, wyrwy w chodniku czy też niesprawne oświetlenie.

Do kategorii bezpieczeństwa przypisane zostały: porzucony pojazd, spożywanie alkoholu w miejscach gdzie tego nie wolno robić, niesprawna sygnalizacja, nieczytelny lub uszkodzony znak drogowy oraz bezpańskie zwierzę.

Czystość i porządek obejmują: dzikie wysypisko lub porzucone śmieci, martwe zwierzę, zanieczyszczony chodnik lub ulice, graffiti.

W kategorii „inne” będzie można opisać wszystkie pozostałe nieprawidłowości, z jakimi zetkną się mieszkańcy, a nie są ujęte w katalogu.

Żaden sygnał nie pozostanie bez odzewu

Czas usuwania usterki może być różny. Jest to uzależnione od bardzo wielu czynników. Między innymi od możliwości finansowych podmiotów odpowiedzialnych za usunięcie nieprawidłowości, ale też skali, wpływu na funkcjonowanie miasta i na bezpieczeństwo mieszkańców, itd. Jedne awarie zostaną usunięte od ręki, inne będą musiały poczekać. Żaden sygnał nie pozostanie jednak bez odzewu. W każdym przypadku zostaną podjęte stosowne działania, a przede wszystkim każdy, kto odwiedzi stargardzką zakładkę na portalu NaprawmyTo.pl, będzie mógł się dowiedzieć, co do tej pory zrobiono w konkretnej sprawie.

Pamiętajmy jednak o tym, że samo uruchomienie aplikacji nie doprowadzi do usunięcia z przestrzeni miejskiej wszystkich nieprawidłowości, braków i usterek. Potrzebna jest tutaj nasza aktywność – mieszkańców Stargardu, a także racjonalne podejście do tematu.

Stargard będzie dwunastym miastem, które zdecydowało się skorzystać z tego systemu. Wcześniej zrobiły to m.in.: Stalowa Wola, Nysa, Jarocin, Wałbrzych, Lublin, Dąbrowa Górnicza.

Dotąd rozwiązano w nich już ponad 18 tys. problemów.

Miasto zapłaci miesięcznie za korzystanie z aplikacji 500 zł.

– Całość środków idzie na utrzymanie systemu – mówił Cyryl Skibiński z Pracowni Badań i Innowacji Społecznych „Stocznia”.

„Chcemy ułatwiać pracę samorządów i życie mieszkańców. Wierzymy, że wiele irytujących nas na co dzień spraw można bardzo łatwo rozwiązać. Nie potrzeba do tego petycji, a sprawnego współdziałania i dialogu między władzą a obywatelem, który jest możliwy poprzez nasz serwis.

To budowa społeczeństwa obywatelskiego

NaprawmyTo jest obietnicą złożoną przez samorząd mieszkańcom gminy, że każda ze spraw zostanie szybko i uczciwie rozpatrzona, a jeśli nic poważnego nie stanie na przeszkodzie, problem zostanie rozwiązany. NaprawmyTo jest też zobowiązaniem dla obywateli, które nie pozwala im bezczynnie narzekać, a daje możliwość naprawiania otoczenia. W ten sposób mieszkaniec zyskuje załatwione szybko sprawy, a samorząd wie, z jakimi problemami borykają się mieszkańcy i może łatwiej wychodzić naprzeciw ich oczekiwaniom.

Wierzymy, że takie postawienie spraw to prosta droga do budowania społecznego zaufania, którego tak bardzo w Polsce potrzebujemy. Naszym marzeniem jest więc nie tylko upiększenie polskich miast, ale też budowa społeczeństwa obywatelskiego, poprzez pokazywanie mieszkańcom i samorządowcom, że współpraca opłaca się obydwu stronom” piszą autorzy serwisu.

Pomysł na stworzenie serwisu NaprawmyTo.pl zrodził się w oparciu o wnioski organizacji pozarządowych składane do Fundacji im. Stefana Batorego w ramach programu „Demokracja w działaniu”. Pod patronatem Fundacji i przy wsparciu koordynacyjnym Pracowni Badań i Innowacji Społecznych „Stocznia”, kilkanaście organizacji z całego kraju zdecydowało się pracować nad stworzeniem wspólnego narzędzia informatycznego, służącego do mapowania problemów w przestrzeni publicznej, które będzie mogło być lokalizowane w kolejnych gminach.

Więcej na: NaprawmyTo.pl

Więcej informacji ze Stargardu na stronie portalu:

stargardzka.pl