Kontrapunkt 2017: znamy pierwsze tytuły

14:55

Przegląd Teatrów Małych Form Kontrapunkt 2017 odbędzie się po raz pięćdziesiąty drugi w dniach 21–28 kwietnia 2017 roku. W programie znajdzie się kilkadziesiąt artystycznych  propozycji – przede wszystkim nurt konkursowy z najlepszymi spektaklami polskich i zagranicznych teatrów.

Program konkursowy, jak co roku, obudowany będzie cyklem wydarzeń towarzyszących, pozwalających Przeglądowi „wymknąć się” ze sztywnych ram nazwy, i tym samym określać go „festiwalem sztuk”. Zobaczymy kolejne przedstawienia (m.in. cykl „Archipelag Teatru”, prezentacje szkół teatralnych), widowisko plenerowe, ulicami miasta przejdzie parada, w programie zaplanowano także spotkania, koncerty, wystawy. Festiwalowi towarzyszyć będzie także „Mały Kontrapunkt”, czyli spektakle, warsztaty, spotkania, etc. dedykowane najmłodszym widzom. Dopełnieniem artystycznych wrażeń, będą nieformalne spotkania, także z prezentacjami artystycznymi, w Klubie Festiwalowym. Komisja artystyczna obraduje permanentnie. Udało już się wybrać część spektakli, które będą prezentowane podczas Przeglądu. Przez najbliższy miesiąc organizatorzy będą prezentować kolejne tytuły. Niebawem zostaną ogłoszone informacje o tym, jak, gdzie i za ile będzie można nabyć bilety oraz karnety (z uwagi na zmianę formuły organizacyjnej Przeglądu, trwają ustalenia związane z systemem dystrybucji biletów i karnetów).

Przegląd Teatrów Małych Form Kontrapunkt otworzy nocna parada ulicami miasta. Kroczące widowisko „Miasto to teatr” przygotowuje zespół Teatru Brama z Goleniowa pod kierunkiem Daniela Jacewicza. Do projektu zostali zaproszeni artyści Zachodniopomorskiej Ofensywy Teatralnej (ZOT). Ważnym ogniwem przedsięwzięcia będą także mieszkańcy miasta, którzy zostaną zaproszeni do udziału w paradzie, w ostatnim etapie jej produkcji. Inauguracyjny wieczór, to także wielkie plenerowe widowisko, dawno nie oglądanego w Szczecinie, poznańskiego Teatru Biuro Podróży. Zobaczymy ich najnowszą produkcję „Silence/Cisza w Troi”. W jednej z ról, szczecinian, Łukasz Kowalski. Spektakl plenerowy poprzedzi uroczystość oficjalnego otwarcia Przeglądu z udziałem władz miasta. Zwieńczeniem pierwszego dnia festiwalu, będzie „Noc Teatrów”, w której udział zapowiedziały wszystkie szczecińskie teatry – repertuarowe (Współczesny, Polski, Pleciuga, Piwnica przy Krypcie) oraz niezależne (m.in. Kana, Nie Ma, Gwitajcie, Abanoia, Pod Pretekstem).

W kolejnych dniach Przeglądu feeria artystycznych prezentacji, ze spektaklami w nurcie konkursowym na czele. Wśród nich dwie głośne produkcje ubiegłego sezonu – „Zapolska Superstar” Teatru Dramatycznego w Wałbrzychu, w reżyserii Anety Groszyńskiej oraz Projekt „Reyjkjavik ’74” toruńskiego Teatru im. Wilama Horzycy.

Poniżej więcej informacji o ogłoszonych spektaklach.

Teatr Biuro Podróży w Poznaniu
„Silence/Cisza w Troi”

Reżyseria: Paweł Szkotak
Muzyka: Wiki Nowikow
Scenografia: Teatr Biuro Podróży, Magdalena Deput, Sławomir Kuśnierz
Światło: Łukasz Jata

Aktorzy: Bartosz Borowski, Magdalena Dębicka, Aizah Khan, Łukasz Kowalski, Jarosław Siejkowski, Marta Strzałko, Tomasz Wrzalik, Maciej Zakrzewski/Joshua Patel.

Teatr Biuro Podróży znany ze swojego legendarnego spektaklu plenerowego  „Carmen Funebre”, pokazującego okrucieństwa wojny, po raz kolejny mierzy się z tym tematem. Wykorzystując środki teatru plenerowego: symboliczną scenografię, ogień, szczudła oraz postaci dzieci i przejmującą muzykę, opowiada o ludziach, którzy znaleźli się w zawierusze wojennej i którym pozostały już tylko marzenia o ucieczce.

W kontekście zatrważającej rzezi i czystek dokonujących się na Bliskim Wschodzie, których rezultatem jest masowy exodus ludności w bezpieczniejsze miejsca, Teatr Biuro Podróży opowiada o losach uchodźców. Po spektaklu Carmen Funebre, dla którego inspiracją była wojna w Jugosławii, wydawało się, że we współczesnym świecie nic gorszego już stać się nie może. Jednakże rzeczywistość przerosła wyobraźnię. Jesteśmy świadkami zjawiska o niespotykanej skali, które wywołuje niepokój i lęk w całej Europie. Czy mamy się czego obawiać?

Teatr Biuro Podróży przygląda się sytuacji z punktu widzenia mieszkańca oblężonego miasta, na które spadły bomby, człowieka, któremu jeszcze kilka lat temu nie przyszłoby do głowy, że stanie się uchodźcą. Bohaterami spektaklu są dzieci – niewinni świadkowie śmierci bliskich, ofiary tułaczki i głodu. Dla tych dzieci i ich przyszłego spokoju, spróbujmy choć na chwilę postawić się  w roli uchodźcy.

Spektakl powstał na zamówienie Greenwich+Docklands International Festival/London oraz Hull UK City of Culture 2017 / Freedom Festival, w koprodukcji z GDIF.

Teatr Dramatyczny w Wałbrzychu
„Zapolska Superstar (czyli jak przegrywać, żeby wygrać)”

Reżyseria: Aneta Groszyńska
Tekst i dramaturgia: Jan Czapliński
Scenografia i kostiumy: Tomasz Walesiak
Muzyka: Marcin Liweń
Choreografia: Katarzyna Zielonka

Obsada: Sara Celler-Jezierska, Irena Sierakowska, Joanna Łaganowska,
Rafał Kosowski, Piotr Mokrzycki, Filip Perkowski

Spektakl trwa 90 minut, bez przerwy.
Spektakl współfinansowany ze środków z budżetu Województwa Dolnośląskiego.  

Pamiętamy ją głównie jako autorkę „Moralności pani Dulskiej”, ale swoją biografią, ilością pozostawionych tekstów, talentem i skalą zainteresowań – mogłaby obdzielić kilku artystów.

Chcemy o niej opowiedzieć, bo czujemy, że wiele jej zawdzięczamy, może więcej niż Mickiewiczom, Wyspiańskim i Sienkiewiczom. Nie opowiadała o Historii, a o historiach – o tym, co wspólne nam wszystkim, o prostych, życiowych sprawach, śmiesznostkach, małych tragediach.

Przełom wieku XIX i XX nie był łatwym czasem dla kobiety, która postanowiła mieć własne zdanie. Artystka wyśmiewana, bagatelizowana, walcząc z chorobą i nędzą, parła do przodu. Swoim życiem postawiła nam niesłabnące wyzwanie – nie poddawać się. Awanturować. Walczyć o swoje. Wygrywać porażki.

Transmitowała głos pokrzywdzonych. Piętnowała krzywdy wyrządzone wykluczonym swojego czasu. Nie oglądała się na resztę. Traktowała wolność jako najwyższą wartość. Zapolska – Superstar.

Teatr im. Wilama Horzycy w Toruniu
„Reykjavík ’74”

Tekst: Marta Sokołowska
Reżyseria: Katarzyna Kalwat
Scenografia, kostiumy: Anna Tomczyńska
Asystentki scenografa: Stefania Jabłońska, Elwira Szyszka
Światło: Paulina Góral
Video: Tomek Tyndyk
Konsultacje: Jacek Godek

Obsada: Matylda Podfilipska, Jolanta Teska, Tomasz Mycan, Paweł Tchórzelski, Bartosz Woźny

W spektaklu pojawiają się wulgaryzmy oraz scena nagości.

Czas spektaklu: 1 godzina 30 minut (bez przerwy)

Projekt Reykjavík ’74 był rozwijany w ramach rezydencji artystycznej i festiwalu Sopot Non – Fiction 2016.

Rok 1974. W Islandii w tajemniczych okolicznościach ginie dwóch mężczyzn. Ich ciał nigdy nie odnaleziono, a w wyniku budzącego wiele kontrowersji, poszlakowego śledztwa do morderstw przyznaje się sześć młodych osób, które później wielokrotnie odwołują swoje zeznania. Po sensacyjnym procesie sąd wymierza surowe kary, w tym pierwszą w historii sądownictwa islandzkiego karę dożywocia.

Poprzez wnikliwe badania i własne śledztwo, twórcy spektaklu podejmują temat ludzkiego umysłu i pamięci, w którym fikcja i wyobrażenia mieszają się z rzeczywistością.

Źródło: Organizator