Szczecin zajął 3 miejsce wśród 10 największych miast w Polsce w kategorii „Łatwe dojazdy”. Ankiety przeprowadzone były w zeszłym roku wśród 140 tysięcy respondentów.

Zeszły rok był pełen zmian i ulepszeń, które zauważyli i docenili pasażerowie komunikacji miejskiej w Szczecinie. Dzięki dobrej komunikacji i poprawiającej się infrastrukturze drogowej poprawia się sytuacja na naszych jezdniach, a to wpływa pozytywnie na transport publiczny i indywidualny. Ranking pokazuje, że szczecinianie i turyści pozytywnie odbierają nasze miasto w kwestii dojazdów.

Pod lupę wzięto 10 największych miast Polski (Warszawę, Kraków, Łódź, Wrocław, Poznań, Gdańsk, Szczecin, Bydgoszcz, Lublin, Katowice), duże miasta (od 50 tys. do 300 tys. mieszkańców z wyłączeniem 10 największych), małe miasta poniżej 50 tys. mieszkańców oraz wsie. Ankietowanych poproszono o ustosunkowanie się do stwierdzenia: „Z mojego miejsca zamieszkania łatwo dostać się do pracy i szkoły” i poproszono ich, aby ocenili tę wypowiedź w skali od 1-7, gdzie 1 oznaczało „zupełnie się nie zgadzam”, a 7 „w pełni się zgadzam”.

Ranking prezentuje się następująco:
Katowice – 5,96 , Warszawa – 5,88, Szczecin – 5,86, Poznań – 5,81, Gdańsk – 5,81, Bydgoszcz – 5,77, Kraków – 5,74, Łódź – 5,73, Lublin – 5,71, Wrocław – 5,64.

Za co doceniono Szczecin?

Ponad 1300 przystanków, 76 linii autobusowych, 12 tramwajowych, zmiany na przystankach, dodatkowe linie, udogodnienia dla pasażerów. Rok 2016 był pełen nowości dla mieszkańców naszego miasta. Wiele z nich było właśnie na wniosek podróżujących komunikacją miejską – to tajemnica rosnącego zadowolenia z transportu publicznego w Szczecinie.

W ograniczonej przestrzeni miasta ciężko jest wygospodarować więcej miejsca. Samochodów i kierowców z roku na rok przybywa, więc siłą rzeczy w godzinach szczytu komunikacyjnego na jedniach robią się zatory, dlatego główną polityką dużych miast jest komunikacja zbiorowa.

W Szczecinie poprawia się infrastruktura związana z komunikacją miejską. Poza inwestycjami w tabor i systemy ułatwiające poruszanie się transportem zbiorowym pojawia ją się priorytety dla autobusów i tramwajów. Buspasy, różne rodzaje przystanków, śluza dla tramwajów, PAT-y – to są sposoby na zmniejszenie opóźnień w komunikacji miejskiej w naszym mieście, a w perspektywie czasu chcemy wprowadzić ich jeszcze więcej.

Aby poprawić komfort podróżnych metamorfozę przeszły niektóre przystanki. W około 100 wybranych miejscach zniknęły słupy, do których przytwierdzone były kosze i rozkłady jazdy. Wszystkie informacje dla pasażerów pojawiły się w eleganckich gablotach na wiatach. Kosze natomiast zostały zamontowane obok. Dzięki temu więcej miejsca zrobiło się dla osób oczekujących na transport, wygodniejsze jest także wsiadanie i wysiadanie z pojazdów. Z roku na rok rośnie także ilość wiat na przystankach.

Nowością są także przystanki autobusowo-tramwajowe oraz dodatkowe buspasy, które dają priorytet komunikacji miejskiej. Na wniosek i prośbę pasażerów uruchamiamy dodatkowe przystanki i tworzymy nowe skomunikowania.

W zeszłym pojawiły się także dodatkowe opcje zakupu biletów komunikacji miejskiej. W aplikacji mobilnej SkyCash uruchomiona została sprzedaż wszystkich biletów okresowych z wyjątkiem tych z ulgą rodzinną, które są dostępne tylko na kartach SKA.

Są także inne rozwiązania pozwalające pasażerom przygotować się do podróży. Poza aplikacją SkyCash jest także moBilet, a w planach jest wprowadzenie kolejnych rozwiązań. Dodatkowo bilet można zakupić także w 400 punktach – kioskach, Żabkach itd., w kasach biletowych i infokioskach – biletomatach stacjonarnych. W tej chwili na terenie gminy działa 35 automatów na zakupu biletów w różnej formie. Umiejscowione są w najważniejszych punktach w mieście, przy szpitalach czy węzłach przesiadkowych. Są także biletomaty w komunikacji miejskiej, będące częścią projektu „Poprawy funkcjonowania transportu miejskiego w aglomeracji Szczecińskiej poprzez zastosowanie systemów telematycznych”, w ramach którego w 2015 roku zamontowano łącznie prawie 8000 różnego rodzaju urządzeń.

Nowości i udogodnienia pojawiły się także na odświeżonej stronie internetowej ZDiTM. Udostępniona została tam mapa pokazująca zarejestrowane w systemie pojazdy, w czasie rzeczywistym.

Wystarczy wejść na stronę ZDiTM i w zakładce dla pasażera znaleźć mapę przystanków i pojazdów. Można na niej podejrzeć czy autobus, którym chcemy jechać jest na czas i w jakim miejscu się znajduje. Znalezienie na mapie wszystkich ulic i przystanków komunikacji miejskiej także nie jest już problemem. Na każdym z wirtualnych przystanków pokazuje się informacja o liniach zatrzymujących się na nim i rozkładowy czas 5 następnych pojazdów.

Przydatną rzeczą na stronie jest także mapa pokazująca ruch na drodze. Można dzięki niej zobaczyć obraz z kamery na Moście Długim oraz dowiedzieć się jakie komunikaty umieszczone są na tablicach Systemu Zarządzania Ruchem – pomoże to ominąć ewentualne korki.

W ramach systemu powstała sieć ulicznych kamer, tablice z informacjami dla kierowców i internetowy portal dla użytkowników dróg. Pięć ekranów diodowych stanęło w newralgicznych miejscach wjazdowych i wyjazdowych z miasta.

Nowością roku 2016 był także Transport na Żądanie, który cieszy się ogromnym zainteresowaniem pasażerów. Jest to innowacyjna forma wsparcia regularnej komunikacji miejskiej, w naszym mieście działa od maja. Mieszkańcy peryferyjnych, górzystych partii Podjuch uzyskali dostęp do linii autobusowych – Pętli Podjuchy. Pasażerowie po skontaktowaniu się z dyspozytorem, zamawiają na konkretną godzinę autobus, który później dowozi ich na pętle lub na wybrany przystanek. Pojazd zabiera jednorazowo 20 osób, a o godzinie planowanej podróży decyduje pierwsze zgłoszenie. Czas i trasa przejazdu jest różna, ponieważ godzina i start pierwszego kursu może być każdego dnia inny. Celem jest zebranie i dowiezienie zainteresowanych pasażerów w miejsce dogodnej przesiadki na autobusy komunikacji miejskiej – Pętlę Podjuchy lub do domów z pętli właśnie, w 15 min. W ramach Transportu na żądanie przygotowane są 3 autobusy, kursują jednocześnie 2. Do dyspozycji mieszkańców są przez 10 godzin na dobę w dni powszednie.

W 2016 roku wyremontowano w ramach bieżącego utrzymania prawie 240 tysięcy metrów kwadratowych dróg i chodników. Jest to powierzchnia zbliżona do 33 pełnowymiarowych boisk piłkarskich. Zarząd Dróg i Transportu Miejskiego przeznaczył tylko na ten cel blisko 20 milionów złotych. Nawierzchnia zmieniła się na 30 różnych ulicach. To jednak nie wszystkie zadania drogowe. Większe inwestycje prowadzone były w 8 innych miejscach.

Więcej o projekcie i rankingu na stronie TUTAJ.

Źródło: Zarząd Dróg i Transportu Miejskiego w Szczecinie

Zobacz również:

Szczecin zwycięzcą rankingu miast najbardziej przyjaznych kierowcom