Na Pogodnie powstaje strefa „Tempo 30”

Nowa strefa w obrębie ulic Okrzei – Budzysza Wosia – Przybyszewskiego – Grzegorza z Sanoka ma przyczynić się do uspokojenia ruchu w tym rejonie.

Jak informuje Zarząd Dróg i Transportu Miejskiego w Szczecinie, pierwszy etap zmian będzie polegał na wykonaniu nowego oznakowania pionowego i poziomego.

Skrzyżowania równorzędne i rondo

Aby uspokoić ruch, w obrębie strefy wprowadzono skrzyżowania równorzędne, na których żadna droga nie ma pierwszeństwa (obowiązuje więc tzw. zasada prawej ręki). W jednym miejscu, w celu poprawienia bezpieczeństwa, zostało zaprojektowane rondo. Chodzi o  skrzyżowanie ul. Przybyszewskiego-Reymonta-Budzysza Wosia. Będą tu również azyle drogowe ze słupkami przeszkodowymi.

Zmiany w organizacji ruchu

Jakie inne działania zostały podjęte na obszarze strefy? Jest ich całkiem sporo:

  • zlikwidowano istniejące przejścia dla pieszych zastępując je tzw. przejściami sugerowanymi o szerokości 3 m, wyznaczonymi azylami drogowymi ze słupkami przeszkodowymi.
  • Dopuszczono kontraruch rowerowy na jezdniach jednokierunkowych, bez wyznaczania kontrapasów. O możliwości jazdy jednośladem w obu kierunkach informować będą tabliczki „Nie dotyczy rowerów” pod znakami informującymi o drodze jednokierunkowej. To pierwsze takie rozwiązanie wprowadzone na taką skalę w Szczecinie.
  • W rejonie SP nr 53 na ul. Okrzei i SP nr 3 na ul. Reymonta, mając na uwadze uspokojenie ruchu i poprawę bezpieczeństwa dzieci, przed sugerowanym przejściem dla pieszych zaprojektowano tzw. szykanę w formie azyli ze słupkami przeszkodowymi.
  • Na ul. Reymonta w sąsiedztwie szkoły i rynku „Pogodno”, w celu odblokowania chodników , wprowadzono jednostronne parkowanie pojazdów.
  • W rejonie rynku „Pogodno” skorygowano sposób parkowania z ukośnego na prostopadły, zwiększając liczbę miejsc postojowych z 21 do 27 (w tym dwa dla osób niepełnosprawnych) oraz ich szerokość z 2,3 do 2,5 m.

Wskazana organizacja ruchu powstała m.in. w konsultacji z Radą Osiedla Pogodno. W przyszłym etapie, obejmującym remont jezdni i chodników, planowana jest budowa dodatkowych elementów uspokojenia ruchu (azyli, zabruków i wyniesionych skrzyżowań). Prace nad pierwszym etapem zostaną sfinalizowane do końca tygodnia – mówi Szymon Wasilewski, rzecznik prasowy Zarządu Dróg i Transportu Miejskiego w Szczecinie.

Autor: Infoludek.pl szczecin@infoludek.pl