Most Cłowy będzie miał nową konstrukcję nośną

14:34
Most Cłowy

Szczecin_Most_Clowy_a.jpg

Z uwagi na to, że Most Cłowy jest jedną z najważniejszych przepraw w naszym mieście, plan naprawczy będzie wprowadzony w najkrótszym możliwym czasie. Do końca czerwca br. zostanie zlecone wykonanie Programu Funkcjonalno-Użytkowego dotyczącego wymiany przęseł mostu w zakresie nowej konstrukcji nośnej. Jednocześnie ZDiTM przystąpi do opracowania projektu organizacji ruchu na czas całkowitego wyłączenia mostu.

Następnie przeprowadzona zostanie procedura w formule „zaprojektuj i zbuduj”, w trybie negocjacji bez ogłoszenia. Taką formułę przewidują przepisy w awaryjnych sytuacjach. Z podobnej procedury skorzystała Warszawa przy okazji remontu Mostu Łazienkowskiego. Pozwoli ona na szybki wybór wykonawcy i szybkie podpisanie umowy.

Planowane jest, że most całkowicie wyłączony z ruchu będzie wczesną jesienią. Chociaż nie jest wykluczona sytuacja, w której most będzie trzeba zamknąć z dnia na dzień. Obiekt jest na bieżąco monitorowany.

W momencie całkowitego zamknięcia obiektu wprowadzona zostanie nowa organizacja ruchu, zmiany pojawią się także w komunikacji miejskiej. Autobusy będą prowadzone objazdem, a dla wygody pasażerów trasa tramwaju linii 7 poprowadzona będzie z Krzekowa do Pętli Turkusowa. Dodatkowo mieszkańcy Szczecina będą mieli możliwość korzystania z przejazdów komunikacją kolejową. W pociągach PKP Przewozy Regionalne, w granicach administracyjnych miasta honorowane będą bilety komunikacji miejskiej.

Dr hab. inż. Krzysztof Żółtowski, prof. nadzw. Politechniki Gdańskiej z Katedry Transportu Szynowego i Mostów wraz ze swoim zespołem potwierdził przypuszczenia specjalistów ze Szczecina. Awarii uległy stalowe cięgna sprężające umieszczone w opasce żelbetowej, wykonanej pomiędzy belkami. Zniszczeniu uległa część cięgien w przęśle od strony centrum, pasmo po stronie południowej. Dodatkowo stwierdzono zarysowania poprzecznicy i pęknięcie opaski żelbetowej. Specjaliści z Gdańska potwierdzają także, że wykonanie trzech nowych przęseł jest decyzją dobrą z punktu widzenia ekonomicznego i technologicznego.

Źródło: Zarząd Dróg i Transportu Miejskiego w Szczecinie