Do sierpnia powstanie 45 nowych stacji Bike_S

bike_s

29 stacji powstanie na Prawobrzeżu, 14 w dzielnicy Zachód, dwie w dzielnicy Północ (w sumie 45 stacji i 344 rowerów). 46 stacja wraz z ośmioma rowerami zostanie zakupiona jako stacja zapasowa.

Zgodnie z warunkami zamówienia – nowe rowery i stacje muszą współdziałać z już istniejącym systemem.

p1.jpg

Prawobrzeże

Rozbudowa Bike_S na Prawobrzeżu została zaplanowana w budżecie Szczecina na 2016 rok. Podstawowym celem inwestycji jest zwiększenie mobilności mieszkańców Prawobrzeża i ułatwienie pasażerom Szczecińskiego Szybkiego Tramwaju komunikacji z pętlą przy ul. Turkusowej oraz przystankiem przy ul. Gryfińskiej.

Większość stacji na Prawobrzeżu będzie mieć 10 – 12 zamków (w śródmieściu przeważają „szesnastki”). Dlaczego? Na Prawobrzeżu jest znacznie mniej niż w Śródmieściu tzw. generatorów ruchu, w związku z tym operator przewiduje mniejszą liczbę wypożyczeń z poszczególnych stacji.

Nowe stacje Bike_S

Nr

Prawobrzeże

zamki

rowery

1

Centrum Edukacji Ogrodniczej

12

8

2

Rondo w Zdrojach

12

8

3

Batalionów Chłopskich – Gryfińska SST

16

10

4

PKP Szczecin Zdroje

10

6

5

Pętla SST – Turkusowa

16

10

6

Pętla SST – Turkusowa

16

10

7

Szpital Zdroje

10

6

8

Jasna Osiedle

16

10

9

Jasna – Targowisko

10

6

10

Trzeci US – Heliosy

12

8

11

Filia UM Prawobrzeże

12

8

12

Rydla – Szkoły

10

6

13

Pętla Słoneczne – Łubinowa

16

10

14

Łubinowa – Dąbrowskiej

10

6

15

CH Słoneczne

10

6

16

Iwaszkiewicza – Real

10

6

17

Struga – Eko Dom

10

6

18

Struga – Leroy Merlin

10

6

19

Dworzec PKP Dąbie

10

6

20

Goleniowska III LO

12

8

21

Gierczak – Krzywoń

12

8

22

Wrzesińska – Goleniowska

10

6

23

Pomorska – Potok

10

6

24

Zwierzyniecka

12

8

25

Dąbska – Gwarna

12

8

26

Chłopska – Kolorowych Domów

10

6

27

Chłopska – Nad Rudzianką

12

8

28

Pętla Bukowe

16

10

29

Kolorowych Domów – Beżowa

10

6

 

Zachód i Północ

Środki na sfinansowanie stacji i rowerów w dzielnicach Zachód i Północ pochodzą ze Szczecińskiego Budżetu Obywatelskiego 2016. W dzielnicy Zachód wygrał projekt pod nazwą: „Szczeciński Rower Miejski – drugi etap”, który zakładał budowę 14 stacji. W dzielnicy Północ wygrał projekt Park Warszewo – Podbórz, ale dofinansowanie z SBO otrzymał też projekt rozbudowy Bike_S, który zajął drugie miejsce.

p2.jpg

Lewobrzeże – nowe stacje Bike_S

Nr

Dzielnica Zachód

zamki

rowery

1

Krasińskiego – Wiadukt

12

8

2

Niemierzyńska – Krasińskiego

12

8

3

Teatr Letni

12

8

4

Słowackiego – ZUT

12

8

5

26 Kwietnia – os. Przyjaźń

12

8

6

Lodogryf

12

8

7

Ul. Mickiewicza – US

12

8

8

Wszystkich Świętych – Krasińskiego

12

8

9

Chopina – Wszystkich Świętych

16

10

10

Arkońska – Szpital

10

6

11

Santocka – Witkiewicza

12

8

12

Kwiatowa

12

8

13

Brama Główna CC

12

8

14

Mieszka I – Milczańska

12

8

Nr

Dzielnica Północ

 

 

1

Stara Cegielnia

12

8

2

Przyjaciół Żołnierza – CH Wilcza

12

8

 

Historia i przyszłość Bike_S

Bike_S powstał w ramach Szczecińskiego Budżetu Obywatelskiego 2014. Pierwszy przetarg wygrała firma BikeU. Spółka NiOL za 33 stacje i 360 rowerów zapłaciła 2,69 mln zł. Rowery miejskie pojawiły się na ulicach Szczecina w sierpniu 2014 roku. System w trakcie dwóch pierwszych sezonów został uzupełniony o dwie stacje (Rondo Uniwersyteckie i Jezioro Słoneczne). Stacje, rowery, oprogramowanie, które dostarczyło BikeU, pochodzą od czeskiego producenta, spółki Homeport.

Przetarg na rozbudowę Bike_S ogłosił w grudniu 2015 roku Wydział Gospodarki Komunalnej i Ochrony Środowiska Urzędu Miasta Szczecin. W szranki stanęło trzech wykonawców, w tym konsorcjum BikeU i Homeport. Komisja przetargowa wybrała ofertę firmy Nextbike Polska Sp. z o.o. o wartości 4 178 678 zł.

Nextbike Polska działa na licencji Nextbike GmbH, niemieckiej firmy założonej w 2004 r. Obecnie Nextbike Polska funkcjonuje w 13 polskich miastach, m.in.: Wrocławiu, Poznaniu, Opolu, Warszawie, Białymstoku, Lublinie i Katowicach.

BikeU uruchomił bezobsługowe wypożyczalnie rowerów miejskich w Szczecinie, Bielsku-Białej i Bydgoszczy.

Co przewiduje umowa z Nextbike?

Rowery i stacje, które oferowały dotychczas w różnych miastach Polski firmy BikeU i Nextbike różnią się od siebie. Tym niemniej Nextbike Polska zobowiązał się do rozbudowy systemu Bike_S w sposób kompatybilny z już istniejącym systemem, co oznacza, że użytkownik po rozbudowie Bike_S będzie mógł wypożyczyć rower w jednej z obecnie istniejących stacji, a zwrócić w nowej (i na odwrót). System będzie obsługiwany przez jedną uaktualnioną stronę internetową i jednego wspólnego operatora infolinii.

Ponadto Nextbike Polska zadeklarował w umowie m.in., że:

  • dostarczy Zamawiającemu projekty zaktualizowanej strony internetowej i aplikacji mobilnej Bike_S w terminie do 30 dni kalendarzowych od daty podpisania umowy,
  • wykona i uzgodni z Zamawiającym projekty map, rowerów i stacji rowerowych Bike_S,
  • dostarczy i zainstaluje 45 stacji rowerowych wyposażonych w 538 elektrozamków oraz 344 rowery, w lokalizacjach wskazanych przez Zamawiającego,
  • wykonana umowę w terminie 120 dni kalendarzowych od daty jej zawarcia (a więc do 5 sierpnia 2016 roku).

Bike_S po rozbudowie będzie się składał z 80 stacji i 705 rowerów.

Lokalizacja aktualnych i nowych stacji Bike_S

Źródło: Urząd Miasta Szczecin