Inspiracje do niecodziennych projektów przychodzą z różnych źródeł. Czasami jest to Internet, a czasami samo życie. Jedno jest pewne – służyć mają przede wszystkim polepszeniu naszego otoczenia i jakości naszego życia.

Kolejnym projektem powstałym w ramach programu „Innowacyjny Szczecin” prowadzonym w pierwszych klasach technikum Zachodniopomorskiego Centrum Edukacji Morskiej i Politechnicznej jest urządzenie, które ma zapewnić większe bezpieczeństwo na drogach. To projekt kamery termowizyjnej i systemu ostrzegawczego, który miałby ostrzegać kierowcę przed możliwym wystąpieniem zagrożenia w postaci zwierząt pojawiających się na drogach.

Kamera zostałaby zarejestrowana z każdej strony samochodu, tworząc swego rodzaju obszar monitorowany przy pomocy termowizji – tłumaczy Emil, jeden z wykonawców projektu. – W chwili gdy w polu widzenia pojawiłby się obiekt o temperaturze w zakresie odpowiadającym danemu zwierzęciu, kierowca tego samochodu dostałby ostrzeżenie, że istnieje możliwość wystąpienia zagrożenia. My [czyli Emil, Michał oraz Damian, autorzy projektu – przyp. red.], jako, że mieszkamy poza miastem, często spotykamy się z zagrożeniami w postaci zwierząt na drogach. Zwłaszcza dzików, które są szczególnie niebezpieczne.

Projektowi przewodzi Michał, to on był pomysłodawcą.

My się tylko podłączyliśmy – mówi Emil. – Dokończyliśmy całą koncepcję jako zespół.

Uczniowie mieli szansę zaprezentować swój projekt podczas Regionalnego Festiwalu Narodowego E(x)plory, który odbył się w marcu br. w Technoparku.

Spotkaliśmy się z różnymi opiniami. W dużej mierze odnosiły się do tego, że powinniśmy stworzyć prototyp czy przeprowadzić wszelkiego rodzaju testy – tłumaczy Emil. – To wszystko jest w planach – zapewnia, ale też uprzedza: – Na razie chcemy skupić się na nauce. I wraz z tym jak będziemy poznawać nowe rozwiązania techniczne, będziemy wiedzieć jak dany element dopracować.

Było dużych opinii pozytywnych, negatywne też były, ale wszystkie wzięliśmy do serca – mówi Michał. – Było  też pytanie o to co z żabami, które wychodzą na drogę, a są przecież zmiennocieplne…

Żaby nie stanowią jednak dla nas żadnego zagrożenia – wtrąca Emil. – Ale skoro już pojawia się ta kwestia, warto byłoby ją również wprowadzić. Wtedy projekt stałby się również ważny dla osób zaangażowanych w ochronę praw zwierząt.

Prace nad projektem trwały kilka miesięcy. Co wyciągnęliście z tego przedsięwzięcia?

 Z pewnością zdobyliśmy dużo doświadczenia – mówi Damian.

Dobrze było zobaczyć zaangażowanie innych w własny projekt – mówi Emil. – To naprawdę pobudza do działania. Widok takich ludzi jak my, w naszym wieku, czasem odrobinę starszych, czasem odrobinę młodszych, bardzo motywuje do dalszej pracy.

– Każdy dał z siebie wszystko – wtóruje Emilowi Michał. – Każdy w zespole miał coś do zrobienia i każdy dał coś od siebie, zrobił najlepiej jak potrafił.

Ponadto spotkanie z osobami z branży, które mają już jakieś doświadczenie, daje nam…

…niewyobrażalne możliwości! – Damian przekrzykuje Emila, wywołując tym samym uśmiech na twarzach pozostałych. – Możemy inspirować się pomysłami innych, aby dopracować nasz projekt. I na odwrót. Możemy się od siebie uczyć.

Nie każdy pomysł jest dobry – mówi z powagą Michał. – I trzeba się z tym liczyć.

A ja powiem tak – mówi Emil. –  Jeżeli wierzysz w swój projekt, jeżeli wierzysz, że rzeczywiście możesz pozytywnie wpłynąć  na swoje otoczenie – nie poddawaj się! Mimo tego, że podczas tegorocznego konkursu E(x)plory nam się nie udało, to wciąż chcemy kontynuować, rozwijać nasz projekt. Jesteśmy bogatsi o opinie innych i będziemy bogatsi o wiedzę i doświadczenie nabyte w szkole. Dzięki temu będziemy wiedzieć jak dopracować nasz projekt, a potem stworzyć właściwy produkt. 

Zobacz także: 

Innowacyjny Szczecin: uczniowie technikum tworzą interaktywne lustro